UTRECHT - Wessanen heeft in het derde kwartaal de winst en omzet zien dalen. In Europa presteerde het bedrijf goed. Echter, teleurstellende resultaten in de VS deden deze prestaties teniet.
De nettowinst van het bedrijf kwam uit op 5,8 miljoen euro tegen 6 miljoen euro in het derde kwartaal vorig jaar. De omzet daalde van 399,9 miljoen naar 367,2 miljoen euro.
Het bedrijf had het vooral moeilijk bij zijn Noord-Amerikaanse activiteiten. Daar daalden de inkomsten van 269,5 miljoen naar 233,6 miljoen euro. Deze daling komt bijna geheel voor rekening van de distributietak, waarmee Wessanen al langere tijd problemen heeft.
De merkactiviteiten deden het wel goed, aldus Wessanen. In Europa groeide daarmee de omzet van 130,4 miljoen naar 133,6 miljoen euro. Het bedrijf verkoopt onder meer merken als Zonnatura en Beckers.
De omzetontwikkeling van het laatstgenoemde snackmerk liet een lichte verbetering zien ten opzichte van de voorgaande kwartalen. In de Verenigde Staten bleef de verkoop van de Wessanen-merken stabiel.
Lees ook:
Wessanen lijdt onder 'krokettenmalaise' (9 augustus 2006)