Vanaf komende week liggen diverse agf-producten zonder plastic verpakking in de schappen bij Albert Heijn. De supermarktketen doet een test van vijf weken om te zien wat er gebeurt met de kwaliteit en houdbaarheid van de producten.
Albert Heijn maakt in ruim 100 winkels al gebruik van de ‘dry misting’ techniek: een verneveling waardoor groente en fruit langer vers blijven. De supermarktketen gaat nu kijken of met deze techniek de houdbaarheid van de producten intact blijft wanneer ze zonder plastic in het schap liggen.
De producten die meedoen aan de test zijn zowel biologische als niet-biologische producten zoals bospeen, cherry tomaten, verspakketten, slasoorten, broccoli, bleekselderij, sinaasappelen, peren, appels en mango. Producten die zijn uitgesloten van de test zijn aardappelen, uien, kruiden, groentegemak, gekoelde groenten en gekoeld fruit.
Individueel verpakt
Plasticbesparing staat al een tijdje op de agenda van Albert Heijn. In 2018 kondigde de supermarktketen aan dat ze het percentage verpakkingsmateriaal met 25% willen terugdringen in 2025. Eerder deze week kwam AH al met een verklaring voor hun individueel in plastic verpakte paprika’s, die voor ophef hadden gezorgd. Die verpakking is nodig omdat de producten uit Spanje komen en de paprika’s ‘wat zwakker zijn dan normaal’.