ZALTBOMMEL – Dankzij haar gezondheidszuivel, zoals Vifit en Optimel, heeft Campina een redelijk jaar achter de rug. Het bedrijf heeft echter in 2006 niet melkprijs van 2005 kunnen laten stijgen.
In een toelichting op de jaarcijfers, stelde Campina dat het vooral op de Nederlandse en Duitse markt succesvol was met bovengenoemde producten. Ook in emerging markets zoals Rusland – inmiddels Campina’s vierde markt qua waarde -, het Verenigd Koninkrijk en Griekenland boekte de zuivelaar een bovengemiddelde omzet- en winstgroei.
Wat ook meeviel, waren de goede kaasprijzen. Campina profiteerde wel van de goede kaasprijzen - nog eens versterkt door de goede resultaten van de merkkaas Campina Milner - maar de sterk stijgende melkpoeder- en weiprijzen waren niet gunstig, aldus het concern, omdat het in haar portfolio juist veel producten met toegevoegde waarde heeft.
Deze positieve resultaten zijn echter gecompenseerd – in negatieve zin – door fors gestegen prijzen voor energie en verpakkingen, de scherpe concurrentie tussen West-Europese supermarktketens (resulterend in prijsdruk), sterk dalende EU-subsidies en een dalende marge voor ingrediënten, als gevolg van de substantieel gestegen prijzen voor melk- en weipoeder.
Al met al realiseerde Campina in 2006 een omzet van 3,6 miljard euro. Ten opzichte van 2005 betekent dit een marginale omzetplus van 55 miljoen (plus minus 1,5 procent). Daarentegen stond de melkprijs onder druk. In 2005 was deze 30,55 euro per 100 kilogram, in 2006 daalde deze tot 29,68 euro.
‘Ik ben niet ontevreden over 2006 met een verdere resultaatsverbetering, helaas niet genoeg om de melkprijs te laten stijgen ten opzichte van 2005’, aldus Campina-topman Tiny Sanders.
Lees ook:
Al 5 miljoen flesjes Optimel Control verkocht (28 februari 2007)