Voedingsmiddelenbedrijven, kennisinstellingen en overheden hebben 29 november een akkoord gesloten over het World Food Center (WFC). Ze hebben daarmee aangegeven te participeren in WFC en de uitwerking van het Experience Center te ondersteunen. De betrokken partijen zijn Albert Heijn, Scelta Mushrooms, DSM, Wageningen University & Research, Albron, gemeente Ede, provincie Gelderland en WFC Development.
De ‘WFC Experience’ moet een onvergetelijke interactieve ervaring vormen, waarbij alle zintuigen worden geprikkeld. Voor de ontwikkeling van het World Food Center, vlak bij station Ede-Wageningen in Ede, is het Amerikaanse BRC Imagination Arts aangetrokken, dat veel ervaring heeft opgedaan bij het bedenken van concepten voor culturele attracties en bezoekerscentra rond merken. Zo was BRC betrokken bij de relaunch van de Heineken Experience in Amsterdam, dat een miljoen bezoekers per jaar trekt.
Werkwijze
Bart Dohmen van BRC gaf voor de participerende bedrijven een presentatie over de werkwijze. BRC gaat op 24 en 25 januari brainstormen met het conceptteam. Daar moet een ‘team statement’, waarin het karakter van de WFC Experience wordt samengevat, uit voorkomen. Dat is tevens het uitgangspunt voor de Experience. Tot dat team statement geformuleerd is, kan er dus nog geen enkele uitspraak worden gedaan over hoe de Experience eruit gaat zien.
BRC gaat vervolgens aan het werk. Er is ook een bedrijf betrokken dat ervaring heeft in het beoordelen van de levensvatbaarheid van attracties. In het tweede kwartaal van 2017 moet het businessplan afgerond zijn, waarna in het derde kwartaal wordt gestart met de eerste fase van de bouw. De opening van die eerste fase is dan in het eerste kwartaal van 2018. De realisatie van de tweede fase moet in het najaar van 2018 starten. Dat gedeelte moet dan in het eerste kwartaal van 2020 worden geopend.
Voedselketen centraal
Het World Food Center moet tussen de 200.000 en 300.000 bezoekers trekken. In het centrum komt de voedselketen centraal te staan, van de boerderij via de voedselverwerkende bedrijven naar de supermarkt en de consument. Zowel de consument als professionals in food behoren tot de doelgroep: van gezinnen tot scholen en van bedrijven en de wetenschap tot de overheid en buitenlandse delegaties.
‘WFC verbinden’ wil verbindingen maken: tussen consumenten, bedrijven en kennisinstellingen; tussen de Nederlandse agrifoodsector en die in andere landen; en tussen retail en horeca. Er is veel aandacht voor educatie. Ook zullen er evenementen worden georganiseerd, komt er een hotel en worden er huizen gebouwd. Naast Verbinden en de Experience staan ‘WFC Innovation’, met kennisplatform en start-up incubator en ‘WFC Labs’ centraal.
Lees ook:
Ontwerpfase World Food Center van start (22 april 2015)