PureCircle gaat in Maleisië een nieuwe productiefaciliteit bouwen voor de verwerking van stevia tot extract steviolglycosiden. Hiermee verdubbelt de steviaproducent op termijn zijn wereldwijde capaciteit van de zoetstof.
Eén lijn is specifiek bestemd voor het eigen Zeta Family merk (suiker- en caloriereductie), waarin ook stevia-extract Reb M zit. Dat meldt PureCircle, een van de grootste steviaproducenten ter wereld.
Pijpleiding
De nieuwe fabriek moet afnemers, de voedingsmiddelenfabrikanten, wereldwijd het hele jaar toegang geven tot een 'constante voorraad van de duurzame en smaakvolle zoetstof'. Dit gaat onder meer gebeuren met een pijpleiding van zo'n 10.000 hectare.
Ook wordt geïnvesteerd in de aanlevering van de grondstof, de steviabladeren. In totaal wordt hiervoor 100 miljoen dollar (bijna 90 miljoen euro) uitgetrokken.
De productielocatie, die naar verwachting 42 miljoen dollar (ruim 37 miljoen euro) gaat kosten, komt bij de kantoren van PureCircle in Maleisië. Het wordt volgens het bedrijf de grootste leverancier van de zoetstof ter wereld. Als alles goed gaat, start de productie begin 2017.
Vraag stijgt
Met de nieuwe fabriek speelt PureCircle in op de wereldwijde vraag naar steviolglycosiden die de afgelopen zes jaar flink is toegenomen en die komende tijd verder zal toenemen, verwacht het bedrijf.
Recent onderzoek van Grand View Research geeft aan dat de wereldwijde vraag naar de zoetstof zal toenemen van een waarde van 337,5 miljoen dollar in 2005 naar 556,7 miljoen dollar in 2024.
Vooral in frisdrank
De frisdrankindustrie is volgens dit rapport goed voor het grootste aandeel van het totale stevia-volume (34,8 procent) en met een jaarlijkse groei van 5,8 procent richting 2024 ook de snelste groeier.
Tweede (met 25,5 procent van het totale volume in 2015) is de voedingsmiddelenindustrie als geheel, vooral voor chocolade, koekjes, banket, snoep en jam. Derde zijn de tafelzoetjes, met een aandeel van 22,2 procent van het totale volume.
In Europa en Noord-Amerika zal de jaarlijkse groei tot 2024 volgens het rapport respectievelijk 4,3 en 4,5 procent zijn. Innova Market Insights stelt dat frisdranken goed zijn voor 20 procent van de meest recente introducties met stevia.
Lees ook:
- Nieuwe Coca-Cola life in Nederland (13 april 2016)
- ‘Stevia is volksverlakkerij, aspartaam verstandige keuze' (8 april 2014)
- ‘Stevia is natuurlijke bron steviolglycosiden' (7 juni 2013)