DOETINCHEM – Quest en Givaudan vormen een goede combinatie. Dat zegt het bureau voor marktonderzoek en consultancy Frost & Sullivan. Onlangs kocht het Zwitserse bedrijf de ICI-dochter Quest voor 1,8 miljard euro.
Volgens F&S zal met name Givaudan profiteren van de vergrote range in smaak- en geurstoffen die het met Quest in bezit krijgt. ‘Ook zal het Givaudan’s marktpositie in Asia Pacific, Latijns Amerika, Oost-Europa, Afrika en het Midden Oosten versterken’, aldus een analist van F&S.
De overname van Quest is het zoveelste teken van een wereldwijde consolidatie in de smaak- en geurstoffenbusiness. Grotere bedrijven hebben in de loop der jaren kleinere, meer gespecialiseerde bedrijfjes opgekocht. Inmiddels heeft de top 4 - Givaudan/Quest, IFF, Firmenich en Symrise - circa 54 procent van de globale markt in handen, aldus F&S.
‘Door deze consolidatieslag hebben kleine en middelgrote bedrijven het moeilijk omdat hun marktaandeel en winstgevendheid meer en meer onder druk komen te staan. Je ziet dan ook dat deze bedrijven hun pijlen in toenemende mate gaan richten op emerging markets zoals Oost-Europa, Azië en het Midden-Oosten.'
Lees ook:
Givaudan koopt Quest (22 november 2006)
Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over Givaudan en Quest