Telers, inblikkers, groothandelaren en bakkers zijn bezig met een grote reddingsactie voor de Limburgse zure kers, de morel. "De morel is echt Limburgs superfood. Goed voor de gezondheid, het Limburgs landschap en de Limburgse vlaaicultuur", meldt De Limburger
Limburgse zure kers
Een half jaar geleden kondigden telers nog aan dat de Limburgse zure kers binnen vijf jaar definitief uit Limburg zou verdwijnen. Ze konden niet langer op tegen de concurrentie van de met Eurosubsidies sterk gemoderniseerde en goedkoper werkende Poolse en Hongaarse telers. Nu zijn de telers positiever, dankzij het reddingsprogramma dat door de Sittardse ketenregisseur Wiro Nillesen tot stand kwam.
Reddingsprogramma
Voor het reddingsprogramma richtten acht telers de Coöperatieve Telersvereniging ‘de Limburgse morel’ op. Nu is ruim 90 procent van de telers hierbij aangesloten. Dankzij Nillesen is er een systeem van ‘fair pricing’ gekomen. Nillesen: "Fair pricing betekent dat iedereen in de keten een ‘faire prijs in euro’s ’ ontvangt voor zijn werk. De teler is er nu van verzekerd dat hij vijf jaar lang een minimumprijs van 0,85 eurocent per kilo kersen ontvangt." Bakkers hoeven niet bang te zijn dat dit een zure kersenvlaai erg duur maakt: "Een vlaai met Limburgse zure kersen zal maximaal 0,50 eurocent duurder worden dan een vlaai met Poolse kersen", aldus Nillesen.
Uiterst gezond stofje
Frank van Eerd van de Bisschopsmolen in Maastricht wijst op de vele gezondheid bevorderende eigenschappen van de Limburgse zure kers. "Er is wetenschappelijk bewijs is er dat in de schil en in het sap van de morel ‘een uiterst gezond stofje ‘zit. We zoeken nu naar de beste manier om dit ‘stofje’ te conserveren voor de vlaaiproductie. Het sap en het kersenbrood worden al door renners van Lotto-Jumbo in de Giro en Tour gebruikt om snel te herstellen. De Limburgse zure kers is echt superfood", aldus Van Eerd.
Bakkers
Volgens Joop Tromp van Groothandel Beko neemt de interesse van bakkers voor de Limburgse zure kers gestaag toe. Vijftien Limburgse bakkers hebben zich inmiddels aangesloten bij de reddingsactie. "Bakkers beginnen in te zien dat ze zich moeten onderscheiden van de supers, die met goedkope vlaaien stunten", aldus Nillesen. Om de Limburgse morel bekender te maken bij de consumenten is met zes mille subsidie van de Rabobank campagnemateriaal gemaakt. Tromp: "Daarmee kunnen bakkers duidelijk maken dat ze vlaaien met Limburgse zure kersen hebben."