
Jumbo, Wageningen University & Research (WUR), snackfabrikant Intersnack, De Vegetarische Slager, Alpro en HAK gaan samen een tweejarig samenwerkingsverband aan. Deze Publiek Private Samenwerking (PPS) heet Shifting Shelves. Ze gaan onderzoeken hoe de bedrijven hun klanten in de winkel kunnen stimuleren om vaker te kiezen voor plantaardige eiwitten.
Innovatieve pilots testen in de winkel
Deze samenwerking is binnen de Kennis- en innovatieagenda Landbouw, Water & Voedsel toegekend. Er worden innovatieve pilots uitgevoerd op de winkelvloer, zoals nieuwe schapposities en signing, zoals vloerstickers.
Daarnaast wordt er grondig onderzoek verricht, van literatuurstudies en klantonderzoek tot tests in een virtuele supermarkt. Het onderzoek voor de deelnemende commerciële partijen levert nieuwe wetenschappelijke inzichten op, bijvoorbeeld in consumentengedrag.
Muriel Verain, Researcher Consumer Science bij Wageningen University & Research, benadrukt: “Het is heel waardevol om onze kennis over gedragsinterventies in de praktijk te testen op de winkelvloer. Shifting Shelves is een mooi voorbeeld van hoe wetenschap en de dagelijkse praktijk elkaar kunnen versterken.”
Vlees- en zuivelvervangers, peulvruchten en noten
De PPS richt zich op het brede spectrum van een plantaardiger dieet. Er is aandacht voor diverse productgroepen als vlees- en zuivelvervangers, peulvruchten en noten.
Mirella Borra, International Category Manager Retail Brands: “Voor Intersnack is dit een unieke mogelijkheid om samen te leren hoe we kunnen stimuleren noten vaker te gebruiken als gezonde en voedzame bron van plantaardige eiwitten.”
De Vegetarische Slager wil vleesliefhebbers laten ervaren dat je niets hoeft te laten schieten wanneer je voor plantaardig kiest. Valerie Vos, Country Business Lead: “Zo kun je nog steeds genieten van de bekende smaak, textuur en tradities met onze vleesch-iconen.”
Jumbo’s tweede samenwerking
Jumbo heeft eerder deelgenomen aan een publiek private samenwerking, samen met andere retailers, de WUR en Rijksuniversiteit Groningen en het CBL. Het vijfjarige onderzoeksprogramma ‘Transparant, gezond en duurzaam’ is in 2024 afgerond. De partijen keken of transparantie leidt tot gezondere en duurzamere keuzes en welk type interventies en welke middelen kunnen helpen en effect kunnen hebben op het gedrag van consumenten. Jumbo gelooft in de kracht en toegevoegde waarde van plantaardig stimuleren om dit samen met de keten te doen.