BOSTON - Shrek mag niet meer ingezet worden in een Amerikaanse campagne tegen obesitas. Het populaire, gezette tekenfilmfiguurtje heeft te veel banden met junkfood en is dus een slecht voorbeeld voor de jeugd.
Dat vindt de Campaign for a commercial-free childhood (CCFC). In de anti-obesitas campagne van het Department of health and human services (HHS) sporen Shrek en zijn vriendjes kinderen aan om in elk geval dagelijks een uur actief met lichaamsoefeningen bezig te zijn.
De CCFC vindt dat de HHS moet stoppen met Shrek als rolmodel en woordvoerder van een anti-obesitas campagne. De in mei in de bioscoop verschijnende Shrek-3 heeft te veel promotionele banden met ongezond eten, meldt Associated Press.
Het figuurtje heeft reclame gemaakt voor veel verschillende voedingsproducten, waaronder Snickers en M&M’s (Mars), Sierra Mist drink (Pepsico) en diverse graanontbijten met suiker en koekjes (Kellogg). Verder heeft Shreck-3 een overeenkomst met McDonalds om rond het uitkomen van de film Happy Meals te promoten.
'Er zit een belangenconflict tussen het promoten van junkfood en optreden als gezondheidsambassadeur', zei Suzan Linn van de CCFC in een brief aan de HHS. 'Als overheden kinder-obesitas serieus willen aanpakken moeten ze stoppen met het aanschurken tegen de voedingsconcerns en echte stappen nemen om het spervuur van junkfoodmarketing die gericht is op kinderen te stoppen.'
HHS ziet geen reden de campagne te stoppen. 'Shrek is een bekend figuur bij de doelgroep', zegt een woordvoerder. 'Wij hebben altijd een gebalanceerd, gezond dieet gepromoot, maar dat neemt niet weg dat een traktatie een enkele keer best is toegestaan.' Bovendien stelt de organisatie dat Shrek in deze campagne lichaamsbeweging promoot en geen voeding.
Lees ook:
Nederlander wil verbod op kinderreclame junkfood (11 januari 2007)
Consumentenbond: industrie doet te weinig tegen obesitas (12 oktober 2006)
Kinderreclame op internet neemt toe (6 september 2006)