Smart packaging trends

PREMIUM
Als er een algemeen buzzword is dat de verpakkingswereld bezighoudt, dan is het ‘smart packaging’. De verpakking wordt digitaal, en gaat communiceren met alle systemen in de logistieke keten én met de smartphone van de consument. We bekijken de trends en ontwikkelingen, van warmtesensors tot augmented reality.
In de toekomst zullen de verpakkingen waarin ons voedsel zit hun inhoud nauwgezet in de gaten houden. Sensoren houden temperatuur, luchtvochtigheid, en allerhande gassen in de gaten die een indicatie van de kwaliteit van het voedsel geven. E, en ze slaan alarm als het misgaat. De verpakking draagt bevat bovendien een digitaal identiteitsbewijs met zich mee, dat door elke container, elke koelinstallatie en elk opslagrek automatisch wordt herkend en geregistreerd. Terwijl de verpakking zich van de ene naar de andere opslagruimte reist, beweegt al die data mee. Aan het einde van de keten kan de consument de smartphone uit zijn broekzak trekken en meteen zien waar het product is geweest en of de kwaliteit nog in orde is. Bovendien vraagt een geanimeerde merkmascotte hem meteen of hij wat lekkere recepten wil, of misschien een kijkje wil nemen op de specifieke boerderij waar het voedsel vandaan komt.
Het smart packaging-bedrijf Talkin’ Things houdt zich bezig met al deze ontwikkelingen. “We werken met allerlei technologieën, zoals sensoren, Internet of Things en augmented reality, om verpakkingen in de keten en in het schap ‘smart’ te maken”, zegt Dariusz Konik, deputy client development director bij Talkin’ Things. “Wij werken aan alle facetten van smart packaging, of het nu gaat om het ontsluiten van data in de logistieke keten of het communiceren van een marketingboodschap naar consumenten.”