Sojadrank: smaak blijft uitdaging

26 juli 2007

DOETINCHEM - De markt in sojadranken ontwikkelt zich voorspoedig. Toch kan het beter als de smaak beter wordt, aldus Zenith International.

Volgens het Britse adviesbureau is de markt in 2006 in West-Europa, de VS en Japan met zo'n 12 procent toegenomen, zo staat in haar recente rapport Soy beverages 2007.

In deze landen dronken consumenten circa 1,15 miljard liter aan sojadranken, het equivalent van 3,3 miljard euro op retailniveau.

Kanttekening bij smaak
Ondanks dat het volume in de bovengenoemde markten sinds 2002 ongeveer verdubbeld is, plaatst Zenith nog een kanttekening bij de smaak van sojadranken.

Als de smaak nog beter wordt - sojadranken hebben vaak nog een zanderige smaak - verwacht het adviesbureau de definitieve doorbraak.

'Door het gezondheidsimago van soja zoeken consumenten vaker naar sojaproducten', aldus onderzoeksdirecteur Gary Roethenbaugh.

'Fabrikanten spelen hier op in door met nieuwe producten op de markt te komen, waardoor het totale aanbod toeneemt.'

Gezondheidsclaims
Overigens verwacht Zenith dat het met de smaak wel goedkomt. Er zijn voldoende ontwikkelingen op gebied van teelt- en verwerkingsmethoden, o.a. microfiltratie die gericht op texturele verbeteringen.

Andere barrières ziet Zenith op gebied van het (niet toelaten van) gezondheidsclaims en de associatie van soja met genetische modificatie.

Voor 2011 voorziet het bureau dat de sojadrankenmarkt in West-Europa, de VS en Japan 1,9 miljard liter zal bedragen.

Lees ook:
Unilever introduceert Adez in Nederland (15 maart 2007)

Altijd op de hoogte blijven?