ROTTERDAM - De moderne consument kijkt meer naar productkenmerken dan naar het merk, aldus Frans Fredrix, directeur van inkoopcombinatie Superunie, op het recentelijk gehouden najaarscongres van het Erasmus Food Management Institute (EFMI) in Rotterdam.
Volgens Fredrix kijkt de rationele klant eigenlijk alleen nog naar productkenmerken. ‘Hoeveel gigabyte zit er op een harde schijf, hoeveel millimeter is een plasmascherm en welke mineralen bevat het bronwater’, zo vraagt hij zich af in het Financieele Dagblad.
De vraag of het om HP of een Philips gaat, of om Spa of Perrier gaat, is op zijn hoogst secundair. Daarmee hebben de A-merkfabrikanten een van hun belangrijkste verkoopargumenen - vertrouwen scheppen- verloren, stelt Fredrix.
Die vertrouwen scheppende functie zijn de A-merken voor een deel kwijt aan de supermarktketens, die zelf steeds meer als merk worden gezien. Een product dat in het assortiment van Albert Heijn of Super de Boer is opgenomen is voor de klant van deze winkels per definitie goed, onafhankelijk van welke merknaam er op de verpakking staat, aldus de Superunie-directeur.
Volgens Fredrix biedt alleen echte innovatie een uitweg. Gepatenteerde producten genieten immers veel langer bescherming tegen namaak.
Lees ook:
'Innovatie enige oplossing in strijd tegen huismerk' (12 mei 2006)