
Huismerken zijn een belangrijke onderscheidende factor geworden voor retailers. Betaalbaarheid blijft een belangrijke drijfveer voor de verkoop van huismerken, maar smaak en kwaliteit spelen uiteraard ook mee. Alle winnaars van de PLMA 2025 International Salute to Excellence Awards worden op 20 en 21 mei tentoongesteld op de Idea Supermarket-sectie tijdens de World of Private Label International Trade Show in Amsterdam.
550 genomineerde producten
In de editie van dit jaar kwamen 550 nieuwe huismerkproducten van 65 retailers in 25 landen in aanmerking voor de hoogste erkenning. Een internationaal panel van deskundige juryleden beoordeelde deze items in intensieve sessies. Door de hoge mate van creativiteit en innovatie waren de juryleden zeer kritisch. Uiteindelijk ontvangen 91 nieuwe huismerken een Salute to Excellence Award. Deze komen van 36 retailers uit 18 landen.
Nederland op derde plek
Nederland was dit jaar sterk vertegenwoordigd in de internationale retailcompetitie. Vier retailers - ALDI, AS Watson Group/Kruidvat, HEMA en Superunie - wonnen gezamenlijk zeven prijzen. Ze toonden hun sterke punten in zowel de categorieën Food als Personal Care & Beauty.
De meeste bekroonde huismerken (20) werden geïntroduceerd in Duitsland, gevolgd door Italië met 11 Salute-winnende artikelen. Nederland staat op de derde plaats in de ranglijst met elk 7 Salute-winnaars, samen met Denemarken en Polen. Portugal had 6 prijswinnaars. Retailers in Tsjechië, Ierland, Spanje en - het eerste niet-Europese land in de ranglijst - Zuid-Afrika maken de top compleet.
ALDI blinkt uit met huismerk
ALDI Nederland voerde de Nederlandse winnaars aan met drie prijzen, waaronder twee in Persoonlijke Verzorging C Beauty en één in Voeding. In de categorie Kant-en-klare salades maakte de Daylicious Vegan Falafel Maaltijdsalade indruk met zijn kwaliteit, smaak en prijs-kwaliteitverhouding.
Superunie scoort met productconcept en verpakking
Superunie won in de categorie Gearomatiseerde Yoghurt voor haar Melkan Proteïne Yoghurt en Ǫuark Aardbei. Het product scoorde het hoogst in productconcept en verpakking C-presentatie. Volgens de jury is het product: “een handig ontbijtalternatief met een goed uitgevoerde verpakking” en een “Perfecte mix van ontbijt en proteïne voor onderweg”.
De jury over de kanshebbers
De jury beloonde huismerkproducten op gebied van kwaliteit en creativiteit en scoorde op gebied van gezondheid en duurzaamheid. “Retailers en hun huismerkleveranciers leggen de lat voor kwaliteit steeds hoger. Dit geldt niet alleen voor het product zelf en de gebruikte ingrediënten, maar ook voor het verpakkingsontwerp.” Een ander jurylid is het hiermee eens: “Het ontwerp van verpakkingen wordt steeds creatiever en consumentgerichter. Vanuit een verpakkingsperspectief moeten ze elke gelegenheid aangrijpen om verpakkingen te verminderen, recyclebaar materiaal te gebruiken en navulopties te ontwerpen.”
Sommige producten waren echter een uitdaging voor de Europese jury. “De gevriesdroogde durian die een Thaise verkoper had ingezonden was duidelijk opmerkelijk”, zegt hij met een glimlach. De durian staat bekend om zijn sterke geur en heeft liefhebbers en haters. Het leren waarderen kost tijd en doorzettingsvermogen, besluit de jury.
Trends in food
De voortdurende opkomst van veganistische producten is een belangrijke trend in food. Het gaat hierbij niet alleen om vleesvervangers, maar ook om zelfstandige producten met een eigen identiteit en aantrekkingskracht. Ook functionele ingrediënten zoals het toevoegen van koffie of cafeïne als toevoeging aan voedingsmiddelen is een opmerkelijke trend. Sommige juryleden denken dat dit komt door nichemarkten zoals de gaminggemeenschap. Functionele ingrediënten zijn ook aantrekkelijk voor gezonde voeding en sportvoeding.