AMSTERDAM – Door de nieuwe, strengere criteria mogen tientallen producten het Ik Kies Bewust-logo niet meer mogen voeren. Dat verwacht Jaap Seidell, voorzitter van de wetenschappelijke adviescommissie van de Stichting Ik Kies Bewust (IKB).
Woensdag presenteerde Seidell op de VU in Amsterdam de aangescherpte normen van het IKB-systeem. Met name de zout- en suikercriteria in sommige productgroepen, zoals zoetwaren, soepen en sauzen zijn naar beneden bijgesteld. Dat betekent dat enkele producten in deze categorieën die nu nog een logo dragen, dit zullen verliezen.
'Deze bedrijven mogen niet meer adverteren met het IKB-logo voor deze producten. Daarnaast mogen ze deze producten niet meer verkopen. Wel kunnen ze de producten die al met het logo zijn verpakt, nog in de handel brengen', aldus Seidell tegen evmi.nl. 'Als deze producten zodanig worden aangepast dat ze in aanmerking komen voor een logo, is er natuurlijk geen probleem.'
Seidell weet nog niet om welke specifieke merken/producten het gaat. 'De adviescommissie heeft gisteren de laatste komma in het document gezet. We hebben daarna de deelnemende bedrijven op de hoogte gebracht.'
Momenteel zijn er zo’n 350 producten op de markt met het IKB-logo. Ondanks de kaalslag die zal plaatsvinden door de nieuwe criteria, verwacht de stichting dat er eind 2007 circa 1000 producten zijn die het logo draaien.
'Een groot aantal nieuwe producten, waaronder 200 huismerkproducten, is momenteel goedgekeurd', aldus secretaris Annejet Pette. 'Ook verwachten we groei door de uitbreiding van het logo naar andere productgroepen zoals groente en fruit, melk en vlees.'
Lees ook:
Ik Kies Bewust-logo bestrijkt meer productgroepen (15 maart 2007)
Zie ook:
Dossier gezondheidslabels
Een artikel over de strengere criteria is te lezen in Elsevier Voedingsmiddelen Industrie 4 van 24 mei.