Unilever topman Hein Schumacher stapt op

27 februari 2025 Redactie Food
NIEUWS | De topman van Unilever, Hein Schumacher, stapt per direct uit zijn functie en verlaat het bedrijf per eind mei. Financieel directeur Fernando Fernandez neemt het stokje over van de kort zittende CEO.

Hein Schumacher, die Unox en Conimex verkocht en Unilevers ijsdivisie afstootte, stapt op. Er zitten nu geen Nederlanders meer in de top van het voormalig Nederlands-Britse bedrijf. Het nieuws verbaasde velen, aangezien hij naar tevredenheid functioneerde. De aankondiging van Schumacher dat de ijsdivisie van Unilever naar de beurs zou gaan, was pas twee weken geleden.

Groeistrategie en reorganisatie

Schumacher was volop bezig met een nieuwe groeistrategie. Het bedrijf moest zo'n 800 miljoen euro besparen. Schumacher wilde de focus richten op Unilevers sterkste merken. Ook was hij bezig met reorganiseren. In februari meldde Schumacher dat de reorganisatie sneller verliep dan verwacht; inmiddels zijn 4300 banen verdwenen. Duurzaamheid had minder prioriteit onder zijn leiding. Hij schrapte of verlaagde een aantal ‘groene’ doelen die eerder waren gesteld, zoals voor de afname van het gebruik van plastic. 

Vertrek is ‘wederzijdse beslissing’

Het besluit kwam niet van Schumacher alleen; aan zijn netwerk vertelde hij dat hij graag was doorgegaan als topman. Volgens het bedrijf was de beslissing ‘met wederzijdse instemming’ genomen. De raad van commissarissen wil volgens Schumacher Unilevers groeistrategie op de korte termijn versnellen en ‘extra waarde creëren’ voor de aandeelhouders.

Nieuwe topman per 1 maart

Unilever beweegt al een tijd weg van de voedingsactiviteiten en richt zich steeds meer op beauty en persoonlijke verzorging. Daar past Schumachers opvolger Fernando Fernandez goed bij. Fernandez is sinds 1988 werkzaam bij het bedrijf, waar hij onder andere de Latijns-Amerikaanse tak leidde. Vanaf begin 2024 had hij de rol van financieel directeur (CFO), en daarvoor was hij verantwoordelijk voor de beauty-divisie ‘Beauty & Wellbeing’, bekend van merken als Dove en Vaseline, die Unilevers meest winstgevende onderdeel is. Schumacher leidde voor Unilever het zuivelconcern FrieslandCampina.

Stijging in omzet, maar tegenvallende groei in 2025

Ruim een jaar na Schumachers komst was het aandeel Unilever met ongeveer 26 procent in waarde gestegen. Ondanks de verkoop van bedrijfsonderdelen steeg de jaaromzet in 2024 naar bijna 61 miljard euro, maar de nettowinst (6,4 procent) was 10 procent lager dan in 2023. Op 24 februari sloot de koers op 54,14 euro, een stijging van 13 procent ten opzichte van 1 juli 2023, toen Schumacher de leiding kreeg bij Unilever. In de eerste maanden van 2025 groeide het bedrijf echter ‘teleurstellend’, wat de beurskoers geen goed deed. Schumacher verwacht echter dat dit bijtrekt. 

 

Altijd op de hoogte blijven?