TILBURG - Bijna drie op de tien Nederlandse huishoudens heeft het afgelopen jaar wel eens last gehad van bedorven voedsel uit supermarkten.
Jaarlijks komt dit soort voedselincidenten in Nederland zo’n 2,4 miljoen keer voor. Dat stelt Nijmeegs bedrijfskundige Vincent Wiegerinck in een proefschrift naar consumentenvertrouwen en voedselveiligheid.
In 50 procent van de gevallen kregen consumenten thuis of in een restaurant verontreinigd of bedorven product voorgeschoteld. In een kwart van de gevallen ging het om vreemde voorwerpen als haren of een steentje. Ook komt het voor dat mensen last krijgen van een voedselvergiftiging of een allergische reactie.
Behalve de 2,4 miljoen gevallen, ontstaan ook 120.000 incidenten ‘aan het aanrechtblad’. Wiegerinck noemt dit opmerkelijk laag, omdat experts er juist vanuit gaan dat de meeste incidenten bij de consument thuis ontstaan.
Consumenten houden de supermarkt verantwoordelijk voor het incident, zelfs als deze geen schuld heeft. De levensmiddelenbranche merkt de voedselincidenten meestal niet, omdat consumenten vaak niet klagen, maar het product gewoon weggooien of voortaan een ander restaurant kiezen.
Maatregelen die partijen in de keten na een incident nemen om het consumentenvertrouwen te herstellen, hebben meestal weinig effect. De indruk die het incident op de consument maakt, blijkt het belangrijkst. Openheid over het incident en het tonen van medeleven werkt het best.
Wiegerinck promoveert 19 december op dit onderwerp aan de Universiteit van Tilburg.
Lees ook:
Vis in de winkel slecht gekoeld (17-07-2006)
Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over bedorven
Bron: ANP