Verpakking ‘niet open te krijgen’

3 januari 2007

HILVERSUM – Het openmaken van verpakkingen vormt een blijvende bron van ergernis. Frisdrankpakken en voorpakte vleeswaren/kaas behoren tot de vijf onhandigste verpakkingen.

Dat meldt Vara-consumentenprogramma Kassa op 6 januari op tv. Zo’n 6.000 consumenten hebben afgelopen weken hun ergernis rond verpakkingen doorgegeven. Op basis daarvan is een top-5 opgesteld.

Frisdrankpakken komen twee keer voor in de top 5. Op 2 staat de plastic doordrukstrip en op 5 de schroefdop op die pakken. De plastic strip is lastig open te maken, en áls het lukt, vliegen de spetters in het rond. Bovendien gaat het schenken vaak met knoeien gepaard.

Een schroefdop op een frisdrankpak is niet veel beter. Óf de plastic punt aan de dop krijgt bij het draaien het karton niet open, óf je draait juist de hele bovenkant eraf. Een kliederboel wordt het in ieder geval.

Taksi van Riedel Drinks heeft net als veel andere frisdrankpakken een doordrukstrip. Moederbedrijf Friesland Foods geeft aan dat de openmaak-ellende voor Taksi in de loop van het jaar voorbij is, omdat wordt overgegaan op een handiger dop. Spa&Fruit heeft nu nog een schroefdop, maar producent Spa zegt deze begin dit jaar te vervangen door een dop die makkelijker te openen is.

Voorverpakte vleeswaren/kaas staat op 4. Niet open te krijgen, is de meest geuite klacht. En áls je al mazzel hebt dat er een apart lipje aan zit, dan zit dat vaak even vast als de rest van het plastic.

Volgens productergonoom Carien Stephan denken fabrikanten te weinig aan gebruikers en gebruiksvriendelijkheid. Ze kijken eerder naar transport (het product moet heel blijven) en kosten.

Verpakkingsergernis top 5:
1. Blisterverpakkingen (hard plastic, vooral gebruikt bij memorycards en computeraccessoires)
2. Doordrukstrips frisdrankpakken
3. Dichtgesealde cd’s/dvd’s/videobanden
4. Voorverpakte vleeswaren
5. Frisdrankpakken met schroefdop

Lees ook:
Kassa kiest onhandigste verpakking (4 december 2006) 

 

Altijd op de hoogte blijven?