
Verpakkingsleverancier Koninklijke Paardekooper Group presenteert zijn duurzaamheidsverslag 2024. Hierin staan de ontwikkelingen en ambities van het bedrijf op het gebied van duurzaamheid centraal.
Duurzaamheidsresultaten Paardekooper
Het gaat de goede kant op: in 2024 was de scope 1 en 2 footprint van Paardekooper 23 procent lager dan in 2022. Paardekooper heeft onder andere een CO2-reductie van 18 procent behaald ten opzichte van 2023. Dit is grotendeels te verklaren door de inkoop van groene stroom afkomstig van kernenergie voor een deel van de bedrijfspanden. Op gebied van elektriciteit heeft de organisatie 30 procent minder emissies.
Samenwerking met Koninklijk Vezet voor de helft minder CO2-uitstoot
Paardekooper werkt al dertig jaar samen met Koninklijk Vezet, een grote verwerker van groenten en fruit. Het bedrijf voorziet Vezet van inzichten naar besparingsmogelijkheden van verpakkingsmateriaal. Samen zetten ze een praktische en realistische roadmap op voor het verduurzamen van het verpakkingsassortiment.
Samen gaan ze voor de helft minder CO2 uitstoot in 2030 waarvan 42 procent ten opzichte van 2023. Eind 2024 stelde Paardekooper een reductieplan op voor Vezet. Leo van der Meer, Key Account Manager bij Paardekooper vertelt hierover: ‘We hebben als eerste verkenning de huidige CO2-footprint berekend. De grootste impact van het geleverde assortiment betreft het materiaal en de productiefase (61 procent), gevolgd door de afvalfase (36 procent), omdat nog niet alle producten recyclebaar zijn.
Stappen naar duurzame verpakkingsketen
Ondanks dat het over 2024 een lagere omzet draaide, wil Paardekooper meer structurele stappen zetten om haar milieu-impact te verkleinen. Dit doet het bedrijf onder meer door verpakkingen te verduurzamen, circulaire systemen te ontwikkelen en klanten te ondersteunen bij het maken van bewuste keuzes. Lyanne Paardekooper, CMO en vierde generatie binnen het familiebedrijf: "Met dit duurzaamheidsverslag laten we zien waar we staan, wat we hebben geleerd en hoe we blijven werken aan een toekomstbestendige verpakkingsindustrie. We geloven in innovatie, verantwoordelijkheid en transparantie."
Benieuwd naar meer nieuws binnen de verpakkingswereld? Neem eens een kijkje in het EVMI dossier verpakkingen.
Niet alleen groene materialen, maar minder
97 procent van de totale CO2-impact (scope 3) komt van de producten, waarvan 88 procent van de verpakkingen en aanverwante producten. De focus van Paardekooper ligt daarom ook op het ontwikkelen van duurzamere alternatieven en het ondersteunen van klanten bij bewuste keuzes. Lyanne Paardekooper: "Duurzaamheid gaat verder dan alleen het kiezen van 'groene' materialen. We moeten verpakkingen opnieuw doordenken: minder grondstoffen verbruiken, hergebruik stimuleren en hoogwaardige recycling mogelijk maken. Bij alles wat we ontwikkelen, stellen we onszelf de vraag: kan het slimmer, efficiënter en circulair?"
Ook wil het bedrijf zijn klanten voorzien van inzichten in de impact van hun keuzes. François Olsthoorn, divisiedirecteur Food, Retail, Industry & Services (FRIS): “Onze prioriteit is klanten actief helpen bij het verduurzamen van hun assortiment, bijvoorbeeld door minder materiaal te gebruiken of over te stappen op mono-materiaal. Een voorbeeld hiervan is onze aanpak met nano wikkelfolie, waarmee we een materiaalbesparing realiseren van 15 tot 30 procent.” Nanofolie is uit meer lagen opgebouwd, en hierdoor is de doorprikweerstand hoger en scheurt het materiaal minder snel. Bovendien heeft de folie dezelfde rekbaarheid als standaard folies, namelijk tot 300 procent.
In 2024 heeft het bedrijf het concept van herbruikbare verpakkingen getest, waarbij ook gekeken is naar het aantal keer van hergebruik. Het assortiment is uitgebreid met meer herbruikbare verpakkingsoplossingen, en hier behaalde PaardeKooper een succes. Doorgaans komt zo’n 95 procent retour en bij onze recyclingoplossingen zo’n 90 procent. Dit geldt in gesloten omgevingen of bij gebruik van statiegeld en in zowel B2B als B2C omgevingen.
Klantenbegeleiding naar duurzame keuzes
Paardekooper heeft een 41 procent duurzamer assortiment dan in 2023. Lyanne Paardekooper: "Onze assortimentsindeling biedt een duidelijke routekaart: klanten zien in één oogopslag hoe hun verpakkingen scoren op duurzaamheid en welke stappen ze kunnen zetten. We bieden alternatieven, begeleiden hen met veranderende wetgeving en maken duurzaamheid toegankelijk zonder concessies te doen aan kwaliteit of gebruiksgemak."
Paardekooper benadrukt dat samenwerking essentieel is om echte verandering te realiseren. "We willen niet alleen voldoen aan wet- en regelgeving, maar de standaard zetten in de verpakkingsindustrie. Daarom investeren we in innovatie en kennisdeling, zodat we bedrijven helpen om verpakkingen op een verantwoorde manier te verduurzamen”, aldus Paardekooper.
Lees hier het hele duurzaamheidsverslag van 2024.