Verpakkingsloze supermarkt komt er

26 november 2014

De eerste Nederlandse verpakkingsloze supermarkt Bag&Buy gaat er komen. Het streefbedrag van 75.000 euro is binnen.

In totaal is ruim 92.000 euro opgehaald. Dat is 123 procent van het benodigde geld, meldt de organisatie.

Het gaat om ruim 82.000 euro dat afkomstig is van investeerders en 10.000 euro van Likes en Shares. Voor elke Like financierde De Amersfoortse namelijk 5 euro en voor elke Share 10 euro.

De 75.000 euro is nodig voor investeringen in dispensers, bakken, stellingen, voorraad, koeling, opslagruimte, winkelinrichting, maar ook voor activiteiten als marketingacties.

De crowdfunders mogen zelf meebepalen in welke stad de eerste Bag&Buy-winkel wordt geopend. Ook kunnen ze diverse voordelen krijgen, zoals kortingen.

Assortiment

Bag&Buy wil droge producten zoals noten, gedroogd fruit, muesli, zaden, pitten, bonen, specerijen, rijst en pasta aanbieden, maar ook verse streekproducten, olie, azijn en wijn. Deze producten zitten los in bakken, dispensers, kruiken en vaten.

Mensen bepalen zelf hoeveel ze van de losse producten kopen en kunnen dit meekrijgen in vanuit huis meegebrachte verpakkingen.

Bag&Buy is een initiatief van Wim van Dijk, voorheen franchisemanager van 160 kleinere winkels en een groothandel en later ondernemer in zelftap- en zelfschepsystemen.

Het nieuwe concept past volgens hem in deze tijd van bewuster kopen en bewustere keuzes maken. Consumenten bepalen door deze werkwijze zelf hoeveel ze kopen en dragen zo bij aan het besparen op verpakkingen.

Lees ook:

Plan voor verpakkingsloze super in Nederland (24 september 2014)

Altijd op de hoogte blijven?