
De herkenbaarheid en vertrouwen in het Europees biologisch keurmerk is afgelopen jaar flink gestegen. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van IPSOS (2025).
Bekendheid en vertrouwen biologisch keurmerk
Het aandeel consumenten dat bekend is met het Europees biologisch keurmerk stijgt van 53 procent in 2024 naar 62 procent in 2025. Het vertrouwen nam ook toe: een stijging van 19 procent betekent dat 66 procent van de consumenten het Europees biologisch keurmerk vertrouwt. Dat is dus een aanzienlijke stijging van iets minder dan de helft naar twee derde van de consumenten.
Prijs biologische producten belangrijkst
Prijs, smaak, versheid en gezondheid zijn de belangrijkste factoren van invloed bij het kopen van voeding. Prijs is verreweg de grootste drempel bij de keuze voor biologisch en daarna smaak en gezondheid. Bijna 8 op de 10 consumenten (78 procent) is bereid om vaker biologisch te kopen, mits het goedkoper is. Bovendien vindt 78 procent van de consumenten diervriendelijk geproduceerde producten belangrijk. Consumenten die regelmatig biologisch kopen, vinden het belangrijk dat voeding goed is voor hun gezondheid (82 procent). Voor consumenten die relatief weinig biologisch kopen is de prijs van het grootste belang (78 procent). Voor beide groepen staat smaak op nummer twee.
Aandeel biologisch kopen stabiel
Ondanks dat we meer biologisch zijn gaan kopen, is het aantal Nederlanders dat regelmatig biologisch koopt de afgelopen drie jaar stabiel gebleven (66 procent). Een tiende van de Nederlanders zegt nooit biologische voedingsmiddelen te kopen, en een kwart slechts af en toe (25 procent).
Slechts 4,8 procent van de landbouwgrond in Nederland is biologisch. Dat klinkt weinig, maar het landbouwareaal nam met 9 procent toe en de biologische sector groeide de afgelopen vijf jaar met zo’n 42 procent. Toch heeft Europa als doel om biologisch flink te laten groeien, naar 15 procent landbouwareaal in 2030. Dit is dus een aanzienlijke uitdaging voor Nederland.
Initiatieven Bionext
Zowel de Nederlandse overheid als ketenorganisatie Bionext zette zich de afgelopen jaren in om consumenten structureel vaker voor biologisch te laten kiezen. Zo initieerde Bionext de afgelopen drie jaar de consumentencampagne ‘De mooiste boodschap is bio uit Europa'. Hiervoor werkt Bionext samen met biologische ondernemers, van boeren tot speciaalzaken om stappen te zetten tot duurzamere landbouw.
Ook heeft de ketenorganisatie een gratis en vrij te gebruiken toolkit, communicatiematerialen over biologisch, beschikbaar gemaakt voor ondernemers.