Vier verpakkingsexperts over positieve en negatieve punten in de branche

6 april 2023 Charlotte Kwakkelstein

Verpakkingsbeurs Empack staat in het teken van innovatie en duurzaamheid. Tijdens de kickstart van donderdag 6 april benoemen vier experts van verschillende bedrijven een positief en negatief punt over systeemveranderingen binnen de verpakkingsbranche.

Meer onderzoek

Diede Vendrig is teamleider van Unravel Behavior. Unravel Behavior helpt bedrijven inzichten uit gedragsonderzoeken toe te passen voor hun product. Vendrig is positief over de grote hoeveelheid onderzoek naar de bereidheid van consumenten om meer te betalen voor duurzame verpakkingen. Onbewuste meetmethoden, zoals EEG en IAT, kunnen helpen om in kaart te brengen welke aspecten van een verpakking nu daadwerkelijk invloed hebben op de perceptie van duurzaamheid.

Het perspectief van de consument op duurzaamheid hangt helaas niet altijd samen met daadwerkelijk duurzame verpakkingen. Vendrig noemt dit ‘een flop in de gedragspsychologie’. Een emmer met het label ‘gerecycled plastic’ wordt door de consument als minder duurzaam beschouwd dan een emmer zonder dit label. Wanneer je het gedrag wil veranderen, zodat de consument wel de emmer van gerecycled plastic koopt, moet je eerst kijken waar het probleem ligt. Is de kennis niet genoeg? Of is het iets anders? Het is lastig om elke doelgroep te veranderen met dezelfde aanpak. Iedereen heeft verschillende gewoontes en dat vraagt om verder onderzoek naar hoe deze veranderd kunnen worden.

Kartonnen broodclips en papieren flessen

Rolf van Sprong, van Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV), vindt  de ontwikkeling die Albert Heijn heeft gemaakt naar kartonnen broodclips positief. Deze clips vervangen 124 miljoen plastic exemplaren. De kartonnen clips mogen bij het oud papier en kunnen daadwerkelijk gerecycled worden, terwijl de plastic clips te klein waren voor recyclen.

Rolf is verbaasd over de ontwikkeling van papieren flessen, waar nog steeds een plastic nek en zak in verwerkt zijn. Men moet na gebruik de fles uit elkaar knippen om zo de fles in de juiste recycle bakken te doen. Als alles bij elkaar blijft komt het papier in de plastic recycling en andersom.

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief

Weerstand tegen verandering

Joanna Olszanska is oprichter van het bedrijf YoYo.BoostReuse. Ze helpen bedrijven in Nederland verpakkingen te vervangen voor duurzame verpakkingen. Joanna  is positief over de verantwoordelijkheid die leidende bedrijven in de verpakkingsbranche nemen. Zij wijzen de richting aan en de kleinere bedrijven volgen. Daarnaast zijn de uiteindelijke gebruikers van het product zich bewust van hun invloed, kunnen zich snel aanpassen en verwelkomen veranderingen in hun dagelijkse gewoontes, zo lang de veranderingen alomvattend worden uitgevoerd.

Ze verbaast zich over hoe weinig caterings- en verpakkingsbedrijven bereid zijn om over te stappen op duurzame oplossingen. Bedrijven zijn bang om klanten te verliezen wanneer ze voor een duurzame verpakking kiezen die minder gebruiksvriendelijk is. Campina verwijderde bijvoorbeeld de plastic doppen van de verpakkingen, maar door de negatieve reacties is deze weer terug op het pak geplaatst.

Volgens Joanna is de grootste uitdaging voor de catering in het implementeren van duurzame verpakkingen bij het personeel. Het personeel heeft een belangrijke taak om bijvoorbeeld mensen aan te moedigen hun beker terug te brengen voor recycling.

Ketensamenwerking

Rick Hennink, van Royal Hordijk, is blij met de ketensamenwerking van recycler (Umicorp), verpakkingsproducent (Hordijk) en retailer (Albert Heijn). De samenwerking heeft geleid tot een ‘tray-to-tray’-voedselverpakking. Het is een innovatie waarbij gebruikte voedselverpakkingen uit post-consumer materiaal gerecycled zijn tot nieuwe food trays.

Rick denkt dat verschillende partijen nog meer kunnen doen voor het omarmen van verduurzamende innovaties te verbeteren en versnellen. Zo kunnen brand owners, de overheid en retailers de drempel weghalen voor de consument om over te stappen op duurzame verpakkingen.

Altijd op de hoogte blijven?