Vloggers beïnvloeden koopgedrag 1 op de 6 kinderen

14 maart 2018

Eén op de 6 kinderen van 8 tot 11 jaar oud koopt graag iets omdat vloggers het promoten of onder de aandacht brengen. Dat blijkt uit het Junior Monitor-onderzoek onder ruim 1.000 basisschoolkinderen door het overheidsplatform Wijzer in Geldzaken in het kader van de Week van het Geld (12 tot en met 16 maart).

Vrienden en reclame blijken de meeste invloed te hebben op het koopgedrag van kinderen. Iets (heel) graag willen hebben komt in 29 procent van de gevallen omdat vriendjes/vriendinnetjes het ook hebben, 26 procent omdat de kinderen het in een reclame hebben gezien, 16 procent omdat ze het in een vlog langs hebben zien komen en 11 procent omdat ze er een beroemdheid mee hebben gezien. Toch staat die beïnvloeding niet garant voor een gelukkige afloop: de helft van de kinderen heeft wel eens spijt van een aankoop achteraf, schrijft De Telegraaf.

Bron: Foodlog

Altijd op de hoogte blijven?