DEN HAAG - Het Voedingscentrum vindt dat het Ik Kies Bewust-logo beter is dan de recent door de FNLI geïntroduceerde voedingswaardedeclaratie.
Volgens het Voedingscentrum moet de consument in een oogopslag kunnen zien of een product kan bijdragen aan een gezonde levensstijl of niet.
In geval van Ik Kies Bewust is er een duidelijke scheiding tussen producten die wel of geen logo dragen. Bij de nieuwe voedingswaardedeclaratie staat op op alle producten een reeks icoontjes met daarop het zout-, suiker-, vet- en energiegehalte en het percentage van het te consumeren maximum.
Lastige keuze
Het Voedingscentrum betwijfelt of het nieuwe systeem bijdraagt aan een beter begrip onder consumenten over de voedingswaarde van een product vergeleken met andere soortgelijke producten.
Uit onderzoek onder Britse consumenten blijkt dat zij het lastig vinden om de gezonde keuze te maken aan de hand van percentages.
Maximum in plaats aanbevolen hoeveelheid
Daarnaast heeft het Voedingscentrum problemen met de grenswaarden van het nieuwe systeem. De 'dagelijkse voedingsrichtlijnen' die worden gehanteerd, zijn hetzelfde als de maximum hoeveelheden per dag en is geen aanbevolen hoeveelheid per dag, zoals bij vitamines. Volgens het Voedingscentrum is het nog maar de vraag af of consumenten dit ook weten.
Eerder had de Consumentenbond al kritiek op het systeem. Deze richtte zich grofweg op dezelfde aspecten als de kritiek van het Voedingscentrum. De Consumentenbond pleit voor een een stoplichtlogo waarbij kleuren aangeven of een product bij voorkeur, zo nu en dan of bij uitzondering geconsumeerd mag worden.
Lees ook:
'Voedingswaardedeclaratie nog steeds vaag' (5 juli 2007)
Industrie breidt voedingswaarde-info uit (4 juli 2007)
Zie ook:
Nieuwsdossier gezondheidslabels