“Voedingswetenschappers reageren te veel en te snel op iedere discussie rond voeding en gezondheid. Laten we hiermee ophouden. Zo maken we de consument gek.”
Dat zei Renger Witkamp, hoogleraar Voeding en Farmacologie van Wageningen UR, op 17 september tijdens het Maatschappelijk Café van Schuttelaar & Partners in Den Haag.
Een eerdere keer ging het in het Maatschappelijk Café over voedselvertrouwen. “Nu gaan we een stap verder: hoe moeten we communiceren over gezonde voeding”, stelde Ad Nagelkerke van Schuttelaar & Partners.
Witkamp (foto) vindt dat wetenschappers bij communicatie rond voeding best wel wat vaker terughoudend mogen zijn en niet altijd hun gelijk moeten willen halen.
“Dan lees ik weer eens dat ontbijten niet nodig is. En dan zegt het Voedingscentrum dat ontbijten wél nodig is. Ik heb zelf ook weer gereageerd, maar kan dat beter niet doen. Want zo weten consumenten het echt niet meer.”
Focus op consensus
Stephan Peters, manager kennis & kwaliteit van het Voedingscentrum, stelt dat 90 procent van het debat over voeding gaat over de 10 procent onzekerheden die nog bestaan. “Laten we focussen op de adviezen waar we het wél over eens zijn.” Het Voedingscentrum richt zich daarbij niet op de foodies die het toch al (beter) weten, maar op de grote groep die nog niet gezond eet en die haalbare adviezen nodig heeft.
Volgens hem kunnen voedingswetenschappers het alleen niet oplossen. Zij hebben communicatiewetenschappers nodig om adviezen over te dragen. “Wij bij het Voedingscentrum plaatsen met hun hulp teksten op zo’n manier dat het niet afschrikt. Het gaat erom de boodschap over te brengen en consumenten te motiveren hun eetgedrag te veranderen.”
Peters gaf verder aan dat de nieuwe Schijf van 5 in ieder geval persoonlijker wordt. Nard Clabbers, business line manager gezonde voeding van TNO Gezond Leven, ziet in het verlengde hiervan een gouden toekomst weggelegd voor self scanning devices. “Er is iets mis in de relatie voeding en gezondheid. Een individu vindt moeilijk te bepalen hoe die relatie precies is. Hij wil juist weten wat voeding voor hem persoonlijk doet. Zoek personalisatie. Gebruik echte data uit de praktijk. Dan is er ook geen wantrouwen meer.”
Delen in dilemma's
Eline Veninga, senior category manager van Marqt, gelooft in de kracht van online dialoog met de klanten. “Niet doen of je de waarheid in pacht hebt. De consument plaats vraagtekens bij massaproductie en met Marqt springen we daar op in. In de online dialoog delen we ook onze dilemma’s.”
Dat geeft in haar ogen transparantie, niet alleen over de herkomst van producten en hoe het geproduceerd wordt, maar ook over de beweegredenen van Marqt. “We laten consumenten bijvoorbeeld nadenken over al dan niet onder kostprijs verkopen of producten van ver halen of niet.”
In een van de stellingen werd gepleit voor een rapid reaction force om snel en effectief te kunnen reageren op voedingsdiscussies en de zin en onzin die daarin gemeld wordt. De meeste aanwezigen waren het hier niet mee eens. Zij vonden dat er al te veel informatie op internet circuleert en dat je vaak toch al snel achter de feiten aanloopt. En bovendien: wie zou deze autoriteit dan moeten zijn?
Een verslag van het Maatschappelijk Café is te lezen in EVMI 7 van 28 oktober 2014.
e-paper (voor abonnees is het hele magazine beschikbaar, voor niet-abonnees slechts enkele pagina’s). Neem een (digitaal) abonnement.
Lees ook:
‘Waakhonden zorgen zelf voor afname voedselvertrouwen’ (14 januari 2014)
‘Gezond eten hoeft niet duurder te zijn’ (3 december 2012)
‘Voedingswetenschapper moet terughoudend zijn met publiciteit' (11 mei 2012)
Overheid terughoudend met advies gezondheid (26 mei 2011)
‘Voedingsadvies moet meer op maat’ (10 maart 2011)
Voedingscentrum actualiseert richtlijnen (2 maart 2011)