
Het onderzoek is uitgevoerd door Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van Samen Tegen Voedselverspilling en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Het onderzoek is gefinancierd door het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur.
Oorzaak
De daling van voedselverspilling zet dit jaar niet door en dat heeft te maken met de verbeterslag van de data. Data is nu veel exacter aangeleverd waardoor betere inzichten mogelijk zijn. Hoewel de verspilling van broodproducten verder is gedaald is de verspilling van vleesproducten juist licht gestegen ten opzichte van 2023. Het gaat om een stijging van 0,03 procent van het inkoopvolume in heel de supermarkt, wat het totaal naar 0,92 procent brengt.
De cijfers laten zien dat het meeste laaghangende fruit waarschijnlijk wel geplukt is. Toine Timmermans, directeur Samen Tegen Voedselverspilling: “Supermarkten werken hard aan het terugdringen van voedselverspilling met bijvoorbeeld dynamisch afprijzen richting de uiterste houdbaarheidsdatum, aanbieden brood van gisteren, slimmer bestellen en het verlengen van de houdbaarheid van versproducten. Jaar na jaar boekten zij dan ook flinke resultaten. Uit de resultaten van dit jaar blijkt dat het moeilijker wordt. Alle relatief gemakkelijke stappen zijn gezet, nu zullen complexere oplossingen gevonden moeten worden om impact te kunnen blijven maken.”
Deelnemende supermarkten
Aan de monitor werkten 11 partijen mee: Albert Heijn, Aldi, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet (nieuw), Jumbo, Lidl, Plus, online supermarkten Picnic en Crisp (nieuw) en maaltijdbox leverancier Hello Fresh. Samen beslaan de supermarkten circa 90% van de markt. Door de deelname van de drie online partijen Picnic, Crisp en Hello Fresh plus de online cijfers van een van de reguliere supermarkten is er nu ook een goed beeld van de online retail. De verspillingscijfers liggen daar een stuk lager.
Verspilling van vleesproducten
De verspilling van vlees is enigszins gestegen ten opzichte van 2023. Toen was de daling echter wel uitzonderlijk hoog, de huidige cijfers zetten de lijn sinds 2018 logischer voort. CBL-directeur Marc Jansen: “Wij zijn blij dat de voedselverspilling in de supermarkt ruim onder de 1% zit. Wij willen namelijk zuinig omgaan met voedsel. Omdat de productie van vlees een relatief hoge footprint heeft, is het extra zonde als dit verloren gaat. Daarom besteden supermarkten veel aandacht aan de inkoop en voorraadmanagement van vlees. We hopen en verwachten dit volgend jaar ook weer terug te zien in de cijfers.”
Op naar minder broodverspilling
Supermarkten zetten al jaren in op het beter uitverkopen van brood. Dat heeft geleid tot een afname van 16% ten opzichte van 2023. Dat is een goede ontwikkeling. Maar ondanks deze grote afname kent deze productcategorie nog steeds de grootste verliezen. Omdat circa een derde van de voedselverliezen in supermarkten van de broodafdeling komt, is daar (in kilo’s) de meeste winst te behalen.
Timmermans ziet hier een kans voor verdere daling van voedselverspilling. “Maar hoe krijgen we dat voor elkaar? Daarvoor zal de retail goede afspraken moeten maken; met elkaar en met hun broodleveranciers. We zullen vooral gezamenlijk meer duurzame en verspillingsvrije oplossingen moeten vinden.”
Bron: Samen Tegen Voedselverspilling