Lidl is gestart met de pilot Eco-Score en is daarmee de eerste supermarktketen in Nederland die het label introduceert. Consumenten kunnen in één oogopslag zien wat de ecologische impact is van een product. De pilot loopt van 2 augustus tot 31 oktober 2021.
De proef met Eco-Score vindt plaats in Lidl-winkels in de regio’s Arnhem, Ede en Nijmegen. De komende drie maanden staat het label weergegeven op de prijskaarten van alle 50 koffie- en thee artikelen in de supermarkt.
Doel van het label is om op een eenvoudige wijze transparanter te communiceren over de ecologische impact van een product. Eco-Score lijkt qua vormgeving op Nutri-Score, maar is specifiek gericht op duurzaamheid, terwijl de Nutri-Score de voedingswaarden van een product beoordeelt. Eco-Score is een scoresysteem van 0 tot 100, waarbij de hoogste score de letter A krijgt (donkergroen, lage milieu-impact) en de laagste score een E (rood, hoge milieu-impact).
Het systeem werd ontwikkeld door 10 Franse organisaties. De zogeheten ‘Product Environmental Footprint’ (PEF), een door de Europese Unie ontwikkelde methode voor het berekenen van de ecologische impact van een product, vormt de basis van de Eco-Score. Bij de berekening wordt onder andere gekeken naar de gebruikte grondstoffen, de herkomst van het product, het gebruik van duurzaamheidskeurmerken en het type verpakking.
Na 31 oktober gaat Lidl het resultaat van de pilot evalueren, om te bepalen of het gebruik ervan wordt voortgezet.