Vraag recallverzekeringen stijgt

15 maart 2007

ROTTERDAM - De vraag naar verzekeringen tegen schade van recalls is de afgelopen jaren toegenomen. Dat stelt Rozemarijne Pet van verzekeringsmaatschappij Pia Nassau Europe in Elsevier Voedingsmiddelen Industrie van 15 maart.

Volgens Pet is de vraag gegroeid door de verplichting per 1 december 2005 om incidenten met voedingsmiddelen te melden bij de VWA.

Ze constateert dat er veel van de verzekering gebruik wordt gemaakt, ook al zijn er ook fabrikanten die dat niet nodig vinden. 'Mensen denken vaak dat het eigen risico te groot is en de premie te hoog.' Als er terughaalacties in de publiciteit komen, stijgt de belangstelling weer, aldus Pet.

Onder de verzekering vallen naast vergoeding van directe kosten van het terughalen ook het verlies van de brutowinst en de rehabilitatieuitgaven. Dat zijn de uitgaven voor herstel van reputatie en marktaandeel.

Direct handelen
Het artikel in Elsevier Voedingsmiddelen Industrie gaat in op de nasleep van recalls. Woordvoerder Miciel Quarles van Ufford van Nutricia, dat december 2005 grote hoeveelheden babyvoeding moest terughalen, stelt dat  bedrijven zo snel mogelijk de omvang van een incident in kaart moeten brengen. 'Als je direct handelt is de schade minimaal.'

Het volledige artikel over de nasleep van recalls is te lezen in Elsevier Voedingsmiddelen Industrie van 15 maart.

Lees ook:
Dossier recalls

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over terughaalacties

Altijd op de hoogte blijven?