Vreugdenhil zet duurzame stappen

28 juli 2023 Leon Ephraïm via Unsplash

Vreugdenhil Dairy Foods deelt de resultaten van het Bestuursverslag 2022 met het thema duurzaamheid. Meer dan 95 procent van de melkveehouders deed mee aan het duurzaamheidsprogramma van de melkpoederproducent, die de CO2-uitstoot van melktransport met ruim 40 procent verlaagde.

“Duurzaamheid is ingebed in de organisatie en we zetten dagelijks stappen op dit gebied”, zegt CEO Albert de Groot. “Daarom is het thema van ons Bestuursverslag Daily Dairy. We doen het samen. Zowel op kantoor als op de verschillende productielocaties, alsook met onze leveranciers en in een aantal gevallen met onze klanten.”

Duurzame melkveehouderij

De melkveehouders van Vreugdenhil krijgen via het duurzaamheidsprogramma een premie voor het opwekken van duurzame energie. In 2022 wekte 34,9 procent van de melkveehouders minimaal 50 procent van het energieverbruik zelf duurzaam op. In 2021 was dit nog 26,9 procent. Deze toename komt voornamelijk doordat veehouders investeerden in zonnepanelen.

Dierenwelzijn

Ook dierenwelzijn vindt Vreugdenhil belangrijk. “Melkveehouders zorgen dag in, dag uit met veel aandacht voor hun dieren, zodat zij op een gezonde manier zo oud mogelijk worden. Dit heeft in 2022 geresulteerd in een gemiddelde levensduur van de koeien van onze melkveehouders van 6 jaar, 1 maand en 24 dagen. Dit is 29 dagen (1,3 procent) meer in vergelijking met 2020.”
En tot slot de weidegang.  In 2022 was het weidegangpercentage 89,6 procent, een lichte daling ten opzichte van 2021 (91,1 procent). Dat is volgens Vreugdenhil nog altijd ruim boven het Nederlandse gemiddelde van 84 procent. De financiële beloning voor weidegang is al een aantal jaren hoog.

Klantonderzoek

In 2022 liet Vreugdenhil een klantonderzoek uitvoeren door een onafhankelijk internationaal onderzoeksbureau. Zo wilde de melkpoederproducent meer inzicht krijgen de waardering en verwachtingen van klanten. “Onze klanten zien Vreugdenhil als een betrouwbare partner die in oplossingen denkt en eerlijk en transparant is. Daarnaast geven klanten aan dat we flexibel zijn en een goede service bieden. Maar liefst 75 procent van onze klanten geeft aan dat wij leverancier bij uitstek zijn. De kwaliteit van onze producten, de service en de relatie met de klant worden hoog gewaardeerd.”

Daily Dairy

2022 was een uitdagend, dynamisch én enerverend volgens Vreugdenhil. “Zowel in de wereld om ons heen, als bij Vreugdenhil Dairy Foods. De onstabiele situatie in Europa; het uitbreken van de oorlog in Oekraïne, de sterke prijsschommelingen van grondstoffen, grote fluctuaties in energieprijzen én de spanningen in China, hebben ervoor gezorgd dat in de eerste helft van het jaar de prijzen sterk opliepen. Het is belangrijk om juist ook in deze bijzondere tijd -dé volatiele markt, onzekere en complexe omgeving waarin wij opereren- vast te houden aan onze strategie én onze ambitie nastreven: Vreugdenhil is als koploper dé specialist in nutritionele (melk)poeders.”

Altijd op de hoogte blijven?