UTRECHT – Externe factoren zoals duurzaamheid, globalisering, nieuwe technologieën en overheidsreguleringen beïnvloeden meer en meer de waardeketen, aldus een recent rapport van Capgemini en het Global Commerce Initiative (GCI).
Beide organisaties presenteerden onlangs het rapport 2016: The Future Value Chain. Hierin blikken kopstukken uit bedrijfsleven in de consumentenindustrie en wetenschap vooruit op de situatie in de keten van consumentengoederen, van productie tot consumptie, in 2016.
Er zijn volgens het rapport in de komende tien jaar drie grote uitdagingen voor retail en industrie: nieuwe samenwerkingsverbanden, optimalisatie van informatie-uitwisseling en een nieuwe definiëring van de ‘waardeketen van de toekomst’.
Dit kan alleen als bedrijven hun bedrijfsvoering en cultuur ingrijpend veranderen. Enkele voorbeelden die worden aangedragen, zijn collaboratieve bedrijfsplanning en nieuwe maatstaven en beloningstechnieken.
Het rapport stelt dat de partijen in de waardeketen wel nauwer moeten gaan samenwerken om in te spelen op de wensen van de consument. Deze verwacht dat winkeliers en fabrikanten beter naar zijn wensen luisteren en hier op inspringen.
Aan het rapport werkten onder meer mee: Carrefour, Coca-Cola, Kraft Foods, METRO Group, Nestlé, Philips, Procter & Gamble, Ahold, Unilever en Wal-Mart.