
De AH Packathon 2024 startte met vijf klanten die hun ingezonden product; afwasmiddel, zachtfruit, citrus, rijst en pastasaus presenteerden. Na de introductie gingen de klanten en hun teams uiteen om hun oplossing te bedenken voor de verpakking van de producten. Zij kregen een paar uur om te brainstormen, ontwerpen en technische haalbaarheid te beoordelen, waarna de teams de ideeën aan de jury mochten presenteren. De jury beoordeelde de ideeën onder meer op gebruiksgemak, duurzaamheid en haalbaarheid van de oplossing.
Rijstverpakking
Voor rijst werd er gewerkt aan een oplossing voor de klantervaring waarbij de rijstverpakking geopend wordt door het klepje naar binnen te duwen en er vervolgens geen rijst uitkomt, of juist te veel. Ook werd er gekeken naar een oplossing voor de plastic kilogramverpakking die vaak scheurt bij het openen of gebruik.
Bij het winnende concept wordt de opening van de rijstverpakking veranderd in een klepje dat naar buiten toe te openen is. Zo wordt het gebruiksgemak vergroot en kan iedereen beter doseren. Ook stelt het winnende team voor om de grote kilogram verpakkingen rijst in de toekomst in karton te verpakken. Daarmee wordt een plasticreductie van 33.000 kilogram per jaar gerealiseerd, aldus AH. Albert Heijn gaat na hoe de nieuwe verpakking snel zijn weg kan vinden naar de schappen.