DOETINCHEM – Dit jaar staat de winstgevendheid van de Europese levensmiddelensector onder druk. Bedrijven zullen de hogere energie- en grondstoffenprijzen niet geheel kunnen doorberekenen naar hogere consumentenprijzen, aldus een rapport van Standard and Poor’s.
In het rapport, met de titel ‘De Top 10 trends in de Europese consumer goods sector 2007’, verwacht S&P dat de hoge energie- en grondstoffenprijzen zullen aanhouden. Zo zijn bijvoorbeeld de voorraden voor tarwe en mais op het laagste niveau in respectievelijk 25 en 28 jaar.
Daarnaast stuwt de toenemende vraag naar biobrandstoffen de prijs van bepaalde grondstoffen, zoals raapzaadolie, omhoog. Goed nieuws is dat S&P verwacht de energieprijzen zullen dalen met de kanttekening dat de olieprijs zeer vluchtig blijft.
Ook in 2007 zal de prijsdruk van retailers aanhouden, stelt S&P. Meer specifiek voor Nederland, leidt het overaanbod aan supermarkten, gekoppeld aan een verzadigde levensmiddelenmarkt, tot prijsagressieve retailers die marktaandeel willen kopen in plaats van de markt te verruimen.
Als tegenwicht tegen de voornoemde kostenstijgingen ziet S&P voornamelijk de premiumstrategie. Deze strategie leunt in hoge mate op verhoogde R&D en marketinginspanningen.
In sommige productgroepen, zoals zoetwaren, sterke drank en tabak, is de strategie relatief gemakkelijk. In andere sectoren is het moeilijker om op basis van deze strategie een hogere marge te krijgen, aldus S&P.
Dat het wel degelijk mogelijk is, bewijzen bedrijven als Danone in de zuivelcategorie, zegt S&P. Gezondheid en/of wellness is een trend die zich leent voor premiumisation. S&P ziet ook kansen in hybride producten, levensmiddelen die zweven op de grend van food en pharma, zoals cosmetic foods.
De recent aankoop van Novartis door Nestlé is volgens S&P een teken aan de wand dat de grens tussen de farmacie en levensmiddelen meer en meer zal vervagen.
Lees ook:
Toch zon in voedingsmiddelenindustrie (3 januari 2007)