DSM komt met OatWell haver bètaglucaan

10 juli 2013

HEERLEN - DSM presenteert zijn eind vorig jaar verworven OatWell haver bètaglucaan. Dit gebeurt op de IFT 2013 in Chicago met een reep en crackers die het ‘health ingredient’ bevatten.

Dat meldt Foodproductdesign.com. Het Nederlandse DSM nam het merk OatWell en de distributierechten van de bètaglucaan-ingrediënten in december 2012 over van CreaNutrition (dochterbedrijf van Swedish Oat Fiber). Bètaglucaan is een oplosbare voedingsvezel in haver.

Artikel-14 claims

Efsa heeft voor bètaglucaan de specifieke artikel-14 gezondheidsclaims toegestaan voor verlaging van LDL-cholesterol en een bijbehorend verminderd risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten, voor een gezonde spijsvertering en voor regulering van de bloedsuikerspiegel. Dit laatste omdat het de glycemische respons vermindert.

Klinische studies zouden hebben aangetoond dat een dagelijkse dosis van 3 gram bètaglucaan het risico op het krijgen van hart- en vaatziekten met zo’n 20 procent kan verlagen. Ook heeft het een verzadigende werking, meldt DSM.

Reep als cholesterolverlager

DSM staat met OatWell op de jaarlijkse beurs van het Institute of Food Technologists (IFT). Daar laat het bedrijf de OATally gezonde reep zien, met bessen, granen en een vanilleyoghurt-coating. Deze reep bevat 0,75 gram bètaglucaan en wordt gepositioneerd als cholesterolverlager.

Bovendien toont DSM er crackers van het merk Blévita (van de Europese supermarktketen Migros) met 1 gram bètaglucaan per cracker.

Clean label

DSM wil met OatWell voedingsmiddelen- en frisdrankfabrikanten helpen aan een clean label ingrediënt voor het maken van een breed scala aan voedingsmiddelen. Dit met de gezondheidsclaim dat het de cardiovasculaire gezondheid verbetert en de spijsvertering bevordert.

IFT 2013 wordt in Chicago gehouden van 12 tot 16 juli.

Lees ook:

LDL-claim Health Concern uit Utrecht afgewezen (18 juli 2012)

Weerstandverhogende paddenstoel in food (1 december 2011)

EFSA publiceert gezondheidsclaims batch 5 (30 juni 2011)

Altijd op de hoogte blijven?