Coca-Cola verhoogt prijs weer

5 juli 2007

DOETINCHEM – Coca-Cola gaat haar prijzen weer opschroeven. Het gaat hierbij om prijsverhogingen tussen van de 3 en 8 procent.

Dat blijkt uit een brief van Coca-Cola aan zijn afnemers, die Distrifood.nl in handen kreeg van een retailer. De supermarktsector is op zijn zachtst gezegd niet blij met deze maatregel.

Gerard van Dulmen, algemeen directeur van inkoopverbond Maxxam (onder meer Metro): 'Ik zie het als oneigenlijke nivellering van de prijs. Omdat de grondstoffen namelijk niet duurder zijn geworden.'

44 procent duurder
Van Dulmen vervolgt: 'Met uitzondering van direct grondstof gerelateerde prijsverhogingen, begeven de prijsverhogingen van A-merken zich meestal maximaal op inflatie-niveau, ofwel zo’n 1 procent tot 3 procent. In goed één jaar tijd gaat de prijs van Coca Cola 1,5 liter van circa € 0,96 naar zo’n € 1,39, dat is 44 procent. Ter vergelijking: in Duitsland gebeurt er helemaal niks met de prijs van Coca-Cola.'

De nieuwe prijsronde komt bovenop de eerdere prijsverhoging die Coca-Cola vorig jaar doorvoerde. De prijsverhoging van rond de 40 procent die Coca-Cola in 2006 oplegde, was terug te voeren op de introductie van de nieuwe éénmalige fles.

De concrete prijsverhogingen zijn als volgt: blikjes en kleine petflesjes van de Coca-Cola-merken: 3 procent; een-liter PET-flessen: 4 procent in prijs; 1,5 liter PET-fles: 8 procent. De glazen een-literflessen Chaudfontaine krijgen zelfs een prijsverhoging van 50 procent voor de kiezen.

Lees ook:
Coca-Cola: prijzenoorlog gecompenseerd met nieuwe fles (17 januari 2007)

Altijd op de hoogte blijven?