Europese gezondheidslogo's willen samenwerken

11 mei 2012

BRUSSEL - De internationale variant van het Vinkje Choices International, het Noorse Keyhole en het Finse Heart Symbol onderzoeken de mogelijkheden tot samenwerking op Europees niveau. 

Vertegenwoordigers van de 3 logo's hebben daar in Brussel overleg over gevoerd. De logo's worden in totaal in 8 landen gebruikt.

Keyhole is opgericht door de overheid, Heart Symbol door een ngo en Choices International vanuit de voedingsmiddelenindustrie. "Ondanks dat zijn de overeenkomsten opvallend te noemen. Alle logo's zijn namelijk gebaseerd op vrijwillige, positieve front-of-pack logo’s waarbij de criteria specifiek zijn toegespitst op suiker, zout, verzadigd vet en vezel", aldus het Vinkje.

"De basis ligt bij alle logo’s op de pragmatische interpretatie van onafhankelijke wetenschappers waarbij de dialoog met de voedingsmiddelenindustrie open blijft. En bij elk logo worden regionale, culturele verschillen in voeding verwerkt in de criteria."

 

Gedurende de bijeenkomst onderstreepte de voorzitter van Choices International, Pavel Telička, het belang van aandacht in het Europese Parlement voor deze logo’s. Door de kracht van deze logo’s te benadrukken en ze een hoge plek op de internationale agenda te geven, kunnen de EU-gezondheidsdoelstellingen gehaald worden, zo stelde hij.

Studie

De deelnemers spraken af te starten met een studie om de 3 logo’s op aspecten als criteria, organisatie en werking met elkaar te vergelijken. Na de zomer van 2012 willen de organisaties weer bij elkaar komen om eventuele verdere Europese samenwerking te bespreken.

Het Nederlandse Vinkje is ontstaan door samenwerking van het ik Kies bewust-logo en het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?