Fooddrome: beleving pure food weer centraal

19 juni 2013

VENLO – Fooddrome in Villa Flora, Greenport Venlo Campus ( op het voormalige Floriade-terrein), krijgt vorm. Het wordt een smaakmakend podium van 7500 vierkante meter waar retail, horeca, educatie en recreatie samensmelten.

Dat stelt initiatiefnemer Gert Benders. De voorbereidingen voor de realisatie van zijn droom zijn in volle gang.

De huidige, klassieke supermarktvorm is Plus-ondernemer Benders een doorn in het oog. Het dagelijkse systeem dwingt tot de verkoop van zoveel mogelijk gestandaardiseerde producten tegen een zo laag mogelijke prijs. Hierin raakt kwaliteit en beleving van het pure (en veelal ook lokale) product in zijn ogen wat ondergesneeuwd.

‘Tijd voor verandering’

De rasechte Limburger Benders houdt van lekkere, authentieke producten en vindt daarom dat het tijd wordt voor een fundamentele verandering van het huidige supermarktlandschap. Daarmee werd Fooddrome geboren.

Het vers-foodpaleis in wording biedt consumenten en zakelijke gebruikers een plek voor ‘authentieke, bijzondere, lekkere en verantwoorde producten van Nederlandse bodem’. Er kan geproefd en gekocht worden. Ook kunnen jong en oud zien en leren hoe de voedselketen werkt en kwaliteitsproducten geproduceerd worden.

Ambacht en authenticiteit

Gezonde en eerlijke voeding van veelal lokale producenten staat centraal. In een ‘inspirerende omgeving’ voeren ‘het ambacht, de authenticiteit en het verhaal achter het product’ de boventoon.

De producten kunnen ter plaatse worden gegeten of gekocht worden om thuis klaar te maken. Het gehele assortiment is bovendien via internet of smartphone te bestellen en wordt via Vershuys.com gekoeld thuisbezorgd.

Benders krijgt steun van Plus Retail op het gebied van financiën en knowhow. Bovendien krijgt Stichting Kids University een plek in Fooddrome. Deze stichting ontwikkelt educatie- en belevingsactiviteiten en stimuleert innovatietrajecten.

Producenten gezocht

Nederlandse producenten kunnen zich ook in dit concept presenteren en het vers-foodpaleis verder inhoud te geven. Het gaat om partners die net als Benders geen genoegen nemen met de huidige beperkingen binnen de foodretail en foodservice.

Partnership is mogelijk op ieder niveau in de voedselketen en op tal van terreinen, stelt Benders. “Van conceptontwikkeling en financiële participatie tot het aanbieden van authentieke producten.”

Fooddrome moet in juni 2014 de deuren openen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?