FrieslandCampina, Arla en AH 'Liegebeesten'

26 augustus 2013

AMSTERDAM - FrieslandCampina, Arla, McDonald’s, Albert Heijn en het Duurzaam Paling Fonds zijn genomineerd voor de Liegebeest 2013, de verkiezing voor meest misleidende reclames en verpakkingen.

Volgens organisator Wakker Dier wordt er vooral misleid over weidegang, duurzaamheid en kwaliteit.

FrieslandCampina is genomineerd vanwege de tv-spot met heel veel koeien in de wei, stelt Wakker Dier. “Het zuivelconcern kan zijn tijd en geld beter besteden aan koeien de wei in sturen, in plaats van aan dure en onrealistische reclamefilmpjes.

'Ongeloofwaardig'

Koeien tegen een blauwe lucht prijken ook op de verpakking van Arla Natura zuivelspread. “Arla weet het mooi te brengen. Maar weidegang voor de koeien garanderen ze helaas niet. 100 procent ongeloofwaardig dus.”

McDonald’s staat in het rijtje vanwege de kip. “Op de site staat letterlijk dat ze geen plofkip verkopen. Maar een kip die na 40 dagen al ruim 2 kilo weegt, heet gewoon een plofkip.”

AH is genomineerd voor AH Excellent. “Het leven is genieten, staat op de verpakking, maar niet voor de dieren waar die producten van gemaakt worden. AH Excellent Kipfilet groene pesto pijnboompit is gewoon plofkip in een luxe klinkend sausje."

'Glibberigste'

Het verhaal van het Duurzaam Paling Fonds noemt Wakker Dier “misschien wel het glibberigste wat we ooit gehoord hebben: De paling is bijna uitgestorven! Dus help de paling, … eet ‘m op?!?!”

Wakker Dier organiseert de verkiezing jaarlijks, “omdat de écht eerlijke producten weinig kans maken door de vele Liegebeesten in het schap. Mooie plaatjes en leuzen misleiden de consument tot het aankopen van schone schijn, ten koste van diervriendelijkere producten.”

De organisatie laat weten dat stemmen mogelijk is tot en met 12 september.

Lees ook:

     

Altijd op de hoogte blijven?