Crisis: consument weert snoep, snacks en fris

14 mei 2013

DEN HAAG - Consumenten zijn sinds het begin van de economische crisis gaan bezuinigen op snoep, hartige snacks en frisdrank. Dat meldt het Voedingscentrum op basis van onderzoek van GfK.

Aan eten en drinken buitenshuis geeft 7 op de 10 Nederlanders minder geld uit. Op de kosten van de dagelijkse boodschappen bespaart 63 procent van de mensen geld. Van alle Nederlanders koopt 37 procent minder of geen snoep. Voor snacks ligt dit op 34 procent.

Het Voedingscentrum stelt blij te zijn dat consumenten op snoep, snacks en fris besparen, omdat ze weinig voedingsstoffen leveren en vaak veel suiker, zout of vet bevatten.

Minder vis

Uit het onderzoek blijkt dat bijna 1 op de 5 Nederlanders minder vaak of geen vis meer koopt door de crisis. Roy van der Ploeg van het Voedingscentrum noemt dit een negatieve ontwikkeling. "Vis bevat veel belangrijke voedingsstoffen. Hiervan krijg je voldoende binnen als je 2 keer per week vis eet, waarvan 1 keer vette vis. Goedkopere vis uit de diepvries is ook een prima keuze."

Lees ook:

Consument blijft snoepen (8 maart 2013)

Altijd op de hoogte blijven?