Smaak centraal, gezondheid bij consument op vijf

10 oktober 2013

RIJSWIJK - Twee derde van de Nederlanders in de leeftijd van 18-65 jaar zegt vaak of altijd te letten op gezondheid als men eten of drinken koopt. Consumenten letten echter nog meer op de aspecten smaak, kwaliteit en prijs/aanbiedingen; gezondheid komt pas op de vijfde plek.

Dit blijkt uit van GfK onderzoek onder meer dan 1000 consumenten, in opdracht van de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

"De levensmiddelenindustrie werkt er hard aan om de samenstelling van producten te verbeteren door te innoveren: minder verzadigde vetten, minder zout en minder kilocalorieën. Uit het onderzoek blijkt maar weer eens hoe belangrijk het tegelijkertijd is smaak en prijs op peil te houden.", zegt Philip den Ouden, directeur van de FNLI.

Een derde van de Nederlandse consumenten associeert een gezond voedingspatroon vooral met groente en fruit. Als men binnen een productgroep een gezonde keuze wil maken, let een kwart van de respondenten vooral op het aantal calorieën. Eén op de 5 consumenten let helemaal niet op gezondheidsaspecten.

Afhankelijk van prijs

Ongeveer de helft van de consumenten zegt vaker te kiezen voor een gezond menu, als dit goedkoper is of vaker in de aanbieding zou zijn. Thuis en op het werk let men vaker op gezonde voeding dan onderweg. Een gezonde keuze maken wordt het eenvoudigst gevonden in de supermarkt en het moeilijkst in bioscopen en pretparken.

Bedrijfsrestaurants

Bijna de helft (48 procent) van de werknemers die kunnen gebruikmaken van een bedrijfsrestaurant, vindt dat zijn bedrijfsrestaurant voldoende aanbod heeft om een gezonde keuze te maken. Minder dan een derde vindt dat het bedrijfsrestaurant de gezonde keuzes voldoende onder de aandacht brengt.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?