Terwijl technologie de werving in rap tempo automatiseert, blijft DUPP trouw aan zijn persoonlijke aanpak. Oprichter Bert den Uijl en toekomstig bedrijfseigenaar Michiel Dekkers blijven het belang van persoonlijk contact benadrukken.

Al 26 jaar lang is DUPP gespecialiseerd in recruitment, executive search en interim management voor de voedingsindustrie. Michiel Dekkers, die het bedrijf in de toekomst zal overnemen van oprichter Bert den Uijl, beschouwt DUPP eerder als adviseur dan als traditionele recruiter. Volgens Dekkers zal het persoonlijke aspect van hun vak ook in de toekomst een onveranderlijk element blijven. “Dat kun je niet automatiseren,” voegt Den Uijl toe.

Oorspronkelijk was dit artikel bedoeld om het 25-jarig bestaan van DUPP te vieren, maar dat jubileumjaar is net voorbij. Toch benutten Den Uijl en Dekkers deze kans om terug te kijken, en ook om te praten over het heden en de toekomst van hun bedrijf en de branche. Den Uijl heeft inmiddels jarenlange ervaring; hij begon zijn carrière in 1986 in arbeidsbemiddeling. In 1997 richtte hij zijn eigen bedrijf op, oorspronkelijk onder de naam Den Uijl en Ploeg Partners, later afgekort tot DUPP. Dekkers is al ruim negen jaar werkzaam bij het bedrijf. De afgelopen vijf jaar is de samenwerking tussen hen intensiever geworden, aangezien Dekkers het bedrijf in de toekomst over gaat nemen. De waarden van DUPP blijven daarbij overeind, verzekert hij.

Waarden

Wat die waarden zijn? Samenwerken, transparantie en oprechte aandacht. “We zijn misschien ook een tikkeltje eigenwijs,” merkt Den Uijl op. De medewerkers van DUPP doen hun uiterste best om een goede match te maken tussen bedrijven en kandidaten of het nu om familiebedrijven of multinationals gaat. “Een goede match maken lukt alleen als je de klant kent en begrijpt waarnaar ze op zoek zijn . Dat gaat verder dan een functiebeschrijving op papier. Het zien van de werkomgeving en kennismaken met de manager en collega’s zijn voor ons een must. Bij een multinational zijn de functies vaak meer afgebakend dan bij kleinere bedrijven.  Daar moet je rekening mee houden bij het vinden van de juiste kandidaten”, aldus Den Uijl. 

Dekkers deelt enthousiast: “Het leukste vind ik wanneer ik een kandidaat voorstel aan een bedrijf waar ze in eerste instantie zelf niet aan denken. Als er vervolgens een echte klik is tussen de kandidaat en het bedrijf dan ben ik daar enorm trots op!”

Passie en ervaring

Wie even met de heren praat wordt al snel duidelijk: dit zijn professionals met een grote passie voor hun vak. Ervaring en het opbouwen van een uitgebreid netwerk zijn van onschatbare waarde in hun vakgebied. “Het duurt jaren voor je een goede consultant bent”, zegt Den Uijl. DUPP heeft een goede naam opgebouwd binnen de food branche. “We geloven in onze werkwijze en werken graag met bedrijven die ons het vertrouwen geven”, voegt hij eraan toe. "We geven nooit op bij het zoeken naar de juiste kandidaat, zelfs als het om een zeer specifieke functie gaat, waarbij het wat langer kan duren dan gebruikelijk." Hun doorzettingsvermogen is een van de redenen waarom klanten blijven terugkomen.

Het vak is in de loop der jaren wel veranderd. Bijvoorbeeld op het gebied van werving. Den Uijl: “Vroeger plaatste je een vacature in de Intermediair of in de krant en wachtte je tot de brieven binnenkwamen. Vervolgens kwamen de online vacaturebanken en daarna LinkedIn.” Tegenwoordig zijn er veel verschillende kanalen om vacatures aan te bieden, wat het bereiken van de juiste kandidaat complexer maakt. Dekkers voegt hieraan toe: “Voorheen was een werkgever vooral aan het selecteren. Dat is nu anders, ook ingegeven door de situatie op de arbeidsmarkt. Kandidaten wachten tegenwoordig vaker af tot zij benaderd worden. En maken een bewuste keuze voor een bedrijf dat bij hen past. Werkgevers moeten zich daardoor zelf ook meer presenteren en bewuster zijn wat zij sollicitanten te bieden hebben.”

Veranderende wensen

De wensen van werknemers zijn ook wat veranderd. “Tot een aantal jaar geleden was het ondenkbaar dat mannen deeltijd zouden kunnen werken, bijvoorbeeld omdat ze een dag met hun kinderen zouden willen doorbrengen”, zegt Den Uijl. “Dat zou ten koste gaan van je carrière. Tegenwoordig is parttime werken voor mannen veel meer geaccepteerd.” Dekkers vult aan: “De jongere generatie legt de nadruk op andere aspecten bij het kiezen van een functie, zoals de sfeer in het team, duurzaamheid en innovatie binnen het bedrijf. Ze willen bij een bedrijf werken waar ze het naar hun zin hebben en werk doen dat ertoe doet.”

Om marktleider te blijven, moet je weten wat er speelt in de markt, zowel bij bedrijven als bij (toekomstige) werknemers. DUPP onderhoudt langdurige relaties met haar klanten. “Maar we vinden het ook belangrijk om onze kennis te delen. Dat doen we bijvoorbeeld tijdens onze themadagen. We kiezen een inspirerend thema uit het werkveld, waar we experts over aan het woord laten. Het contact tussen de werkgevers onderling vinden we belangrijk en dat proberen we op zo’n dag zoveel mogelijk te stimuleren. Daarnaast verzorgen we lessen in Wageningen en op de HAS. We laten hierbij mensen uit het veld vertellen over hun vakgebied. Voor studenten is dat een uitgelezen kans om erachter te komen wat functies inhouden en of deze passen bij hun toekomstbeeld,” besluit Den Uijl. 

Altijd op de hoogte blijven?