Consument besteedt recordbedrag aan vlees

14 januari 2013

ZOETERMEER - De Nederlandse consument heeft het afgelopen jaar een recordbedrag uitgegeven aan vlees en vleesproducten. Er werd in 2012 ruim 40 miljoen euro meer uitgegeven dan een jaar eerder, maar er werd minder vlees gegeten.

De prijzen van vlees en vleesproducten zijn hoger als gevolg van de hogere grondstofprijzen maar er werd ook minder gestunt met vlees in acties. Meer uitgaven lijkt ook een gevolg van de stijgende vraag naar duurzamere, en dus duurdere producten, stellen de Productschappen voor Vee en Vlees en voor Pluimvee en Eieren.

In 2012 heeft de gemiddelde Nederlander 450 gram minder vlees gegeten op jaarbasis. "Dit is een minimale daling gezien de hogere prijs die afgelopen jaar voor vooral varkensvlees en rundvlees betaald moest worden."

Verduurzaming

In een persverklaring wijzen de Productschappen erop dat de sector wel degelijk op zoek is naar doeltreffende verduurzaming. "Daarnaast moet de sector er zelf voor zorgen dat van de huidige situatie een realistisch beeld wordt geschetst. De waarheid is immers genuanceerder dan doorgaans door diverse organisaties wordt verondersteld." Daarmee verwijzen de Productschappen naar bijvoorbeeld Wakker Dier dat de verkoop van onder meer de plofkip aan de kaak stelt, en met spotjes op radio en tv en via social media tracht de consument te bewegen tot de aankoop van duurzamer vlees.

Lees ook:

   

Altijd op de hoogte blijven?