‘Consument hecht aan herkomst vlees’

30 oktober 2013

BOXTEL - Consumenten zijn positiever gaan denken over vlees en vlees eten dan het afgelopen jaar. Wel hechten ze er meer belang aan dat het vlees afkomstig is uit Holland.

Dat blijkt uit de tweede editie van de Vion Consumer Monitor. Dit onderzoek is gehouden onder 1800 huishoudens uit het panel van GfK. De monitor wil retailers helpen hun vleesafdelingen verder te ontwikkelen.

Ten opzichte van 2012 hechten consumenten meer belang aan de (Hollandse) herkomst van het vlees. Ook wensen ze meer informatie over die herkomst. Vion stelt dit in te vullen met zijn Good Farming Star marktconcept, waarvan het vlees voldoet aan 1 ster van het Beter Leven kenmerk.

'Vlees is gezond'

Het aandeel consumenten dat vlees beschouwt als onmisbaar onderdeel van de voeding ziet, is met ruim 10 procent gestegen. Ook reageren meer mensen positief op de stellingen ‘vlees is het lekkerste onderdeel van de maaltijd’ en ‘vlees is gezond’.

Bij de aankoop van vlees zijn (net als in 2012) een schone en nette vleesafdeling en een overzichtelijke presentatie cruciale aspecten. Dat vinden consumenten belangrijker dat versheid van het vleesproduct en een goede prijs-kwaliteitverehouding.

Perceptie, wensen, koopgedrag

De Vion Consumer Monitor 2013 bevat uitgebreide consumenteninformatie over de perceptie, wensen, koopgedrag en aankoopproces rondom het thema vlees.

Het onderzoek maakt onderscheid in de verschillende groepen vleeskopers. Ook zijn verschuivingen en ontwikkelingen per retailers in kaart gebracht.

Zo geeft het inzicht waarmee zaken als schapindeling, looproute en POS-materialen kunnen worden geoptimaliseerd. Ook biedt het per retailer inzicht in de specifieke groeimogelijkheden en verbeterpunten.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?