Roger Nass is commercieel directeur bij Normec Foodcare. Een dynamische baan die hem goed past, waarbij zowel zijn technische kennis als zijn sociale vaardigheden van belang zijn. Hij werkt al jaren in de foodbranche, waar hij bij toeval in terecht kwam.
2019 - heden: Normec Foodcare, Commercieel directeur
2007-2018: FrieslandCampina, Diverse functies
2005 - 2007: Unilever, Productielijnmanager
Na zijn middelbare school koos hij eerst voor een heel andere richting. “Ik studeerde biofarmaceutische wetenschappen in Leiden en speelde daarnaast hockey op hoog niveau.
Ik kon beide echter niet combineren. Een vriend deed de opleiding Food Technology in Wageningen. Dat leek hem wel wat voor mij. De betakant van de biofarmaceutische wetenschappen sprak me namelijk erg aan. Die vakken kwamen ook terug bij Food Technology. Ik kwam er al snel achter dat voeding ontzettend veelzijdig is. Je kunt je richten op veel verschillende gebieden zoals aan kwaliteit, proces, procestechnieken.”
Tijdens de stages werd zijn keuze voor de voedingsindustrie nogmaals bevestigd. “Ik heb bij verschillende bedrijven stage gelopen. Onder meer in de fabriek. Dan sta je opeens naast een machine uit een van je lesboeken, echt fantastisch. Ik voelde me net een kind in de snoepfabriek. Ik bezoek nog steeds regelmatig fabrieken; de fascinatie blijft.”
Na zijn studie werkte Roger onder meer bij Unilever en Friesland Campina. Hij bekleedde daar verschillende functies. Nu werkt hij al ruim vier jaar bij Normec Foodcare, waar hij werd bemiddeld via DUPP. “De rode draad in mijn carrière is het business to business opereren. Meer specifiek: customer intimacy. Dus niet met een bestaand product langs de deuren, maar inspelen op de behoeften van het bedrijf, kijken naar wat men nodig heeft. Daarin komt mijn studie van pas.
Dankzij mijn technische kennis weet ik wat mogelijk is, en waar men tegenaan loopt. Dat maakt het makkelijker schakelen. Sommige processen vragen tijd, bij anderen is het relatief snel geregeld. Het leuke aan mijn baan is dat ik met veel verschillende stakeholders te maken heb.”
Niet alleen zijn technische kennis en zijn sociale vaardigheden zijn van belang bij de functies die hij de afgelopen jaren bekleedde. “Ik moet een goede balans bewaren tussen wat de klant wil en nodig heeft en wat wij als bedrijf daarin kunnen betekenen. Dat is altijd een complexe afweging van verschillende factoren.”
Nass voelt zich op dit moment op zijn plek bij Normec Foodcare. “In de toekomst zou ik graag een meer algemene rol op me nemen, buiten de sales of supply chain. Ik ben op mijn best in een dynamische omgeving, waar veel verandert en je het oog op de bal moet houden. Het bedrijf is in de afgelopen jaren enorm gegroeid, het is wel zeven tot acht keer groter dan toen ik hier begon. Ik heb geen 9 tot 5 baan, maar die ambieer ik ook niet. Ik ben geen ‘op de winkel passer’, dus als alles in kannen en kruiken is bij een bedrijf, is het tijd om verder te gaan.”
Normec Foodcare is inmiddels een gevestigd bedrijf voor diensten op het gebied van voedselveiligheid, productkwaliteit en consumentensmaak testen. “Ik ben trots op wat we doen. Bedrijven bellen ons als ze het niet weten, we fungeren als vraagbaak. We werken voor partijen in binnen- en buitenland, waaronder retailers. Daarvoor checken we bijvoorbeeld de informatie op de etiketten en de kwaliteit van avocado’s en blauwe bessen. De impact die we hebben op de branche, ook al opereren we op de achtergrond, is enorm.
Het vakgebied blijft me boeien. Ik kijk in de supermarkt altijd uit naar nieuwe producten, die ik vaak een keer uitprobeer. Ik vind het belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen.”