Na mijn opleiding Leidinggevende Banketbakkerij ben ik HBO Food en Business gaan studeren aan de HAN. Voor mijn afstudeeropdracht bij Royal Steensma maakte ik het trendrapport ‘The Taste of 2023’, met als doel bakkers een handvat aan te reiken. Dat trendrapport maakte ik helemaal zelf: ik deed uitgebreid onderzoek naar trends in binnen- en buitenland, ontwikkelde recepten en regelde de fotoshoots. Het trendrapport is bij Royal Steensma uitgebracht als magazine, en is een van de dingen waar ik het meest trots op ben.
Na mijn afstuderen kon ik bij Royal Steensma blijven als marketeer. Deze functie past heel goed bij me: het is commercieel en heeft te maken met het bakkerijwezen. Ik ben betrokken bij het gehele magazineproductieproces, van receptontwikkeling tot productfoto’s. Deze combinatie is fantastisch; ik voel me hier echt op mijn plek.
Met collega’s denk ik voortdurend na over de vraag: wat willen we onze klanten precies bieden? We kijken naar wat de sector bezighoudt en wat bakkers nodig hebben. Het personeelstekort speelt een grote rol en ik vind het belangrijk dat we met z’n allen kijken hoe we daarin kunnen helpen. We moeten ervoor zorgen dat er goed opgeleid personeel komt. De Food Innovation Academy in Vlaardingen is een goed voorbeeld, waar diverse studenten samen leren in dezelfde bakkerij. Dat is heel leerzaam.
De voedingsindustrie heeft geschoolde professionals nodig. Hoewel ik de fysieke bakkerij achter me heb gelaten, wilde ik in de sector actief blijven.. Nu kan ik mijn kennis van de bakkerij op een andere manier inzetten en dat is waarom het werk zo leuk blijft. Kennis is je kracht.”