PREMIUM
Begin dit jaar ging de stekker uit het Plastic Pact. Jammer, want qua verduurzaming is er nog genoeg te doen binnen de verpakkingsbranche. “Veel verpakkingsbedrijven wachten op Europese regelgeving die van kracht moet worden.”
Wachten op regelgeving is doorgaans de rem op innovatie, stelt Chris Bruijnes, directeur van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken. Het Plastic Pact werd in 2019 afgesloten als deal tussen de overheid, het bedrijfsleven en milieuorganisaties. Het was een feestelijk gebeuren, weet Bruijnes zich te herinneren. “Staatssecretaris Stientje van Veldhoven nodigde mensen uit om zich aan te sluiten bij het pact. Het liep storm.” 110 bedrijven sloten zich aan. “In het begin was er vooral discussie over de aard van de samenwerking. Waarover maak je afspraken? De deelnemende bedrijven vertegenwoordigden uiteindelijk maar een klein deel van de markt. Dat maakte het lastig om nationale doelen te formuleren.”