Natrena Stevia Kristalpoeder wint Gouden Windei

3 oktober 2013

AMSTERDAM - Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts is uitgeroepen tot de winnaar van het Gouden Windei, de award van Foodwatch voor het meest misleidende product. Natrena Stevia Kristalpoeder kreeg 3927 stemmen en werd op de voet gevolgd door de  puur&eerlijk Zalm in Bladerdeeg van Albert Heijn met 3861 stemmen.

Foodwatch stelt dat de bus met zoetstof bevat slechts 3 procent stevia bevat en 97 procent maltodextrine, een goedkoop, zoet, vulmiddel gemaakt van zetmeel. "Toch is Natrena Stevia Kristalpoeder extreem duur: je betaalt 3,79 euro voor een pot met slechts 1,35 gram Stevia. Diezelfde hoeveelheid kost je elders maar 0,30 euro."

Foodwatch erkent dat Natrena Stevia wordt aangevuld met maltodextrine om de ietwat bittere smaak van de zoetstof te neutraliseren en het doseringsgemak te verhogen, maar meent dat Douwe Egberts dat op de voorkant moet zetten. "Daar staat alleen 'stevia'. Consumenten vinden dit dan ook terecht misleidend."

Puur&eerlijk Zalm

Albert Heijn kreeg slechts 66 stemmen minder dan Natrena Stevia, Volgens Foodwatch is alleen de 21 procent zalm duurzaam gevangen. "Aan de overige 79 procent  ingrediënten stelt Albert Heijn geen eisen. Die zijn dan ook niet biologisch en sommige daarvan zijn bovendien dieronvriendelijk geproduceerd."

De Energy Shot van Red Bull kreeg met 22 procent van de stemmen de derde plaats. De Hema Slagroomtaart eindigde met ruim 15 procent van de stemmen op de vierde plek. Het perenijsje van Ola, dat volgens foodwatch maar weinig peer bevat, kreeg de minste stemmen: bijna 9 procent van het totaal.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?