LONDEN - De verkopen van natuurlijke kleurstoffen overtroffen in 2011 voor het eerst die van de kunstmatige kleurstoffen. Dat blijkt uit onderzoek van Mintel en Leatherhead Food Research.
In 2011 bedroeg de waarde van de wereldwijde omzet van natuurlijke kleurstoffen naar schatting 600 miljoen dollar; bijna 29 procent meer dan in 2007. De jaarlijkse groei bedraagt ruim 7 procent.
De omzet van synthetische, kunstmatige kleurstoffen groeide tussen 2007 en 2011 met nog geen 4 procent tot 570 miljoen dollar.
Southampton Six
Volgens Mintel hebben de resultaten van onderzoek naar de Southampton Six de overgang van kunstmatige naar natuurlijke kleurstoffen in een stroomversnelling gebracht. Ook de toegenomen vraag van consumenten naar zuivere en natuurlijke producten is een belangrijke factor.
Vooral in Europa is de overstap op natuurlijke kleurstoffen snel gegaan, zegt het rapport. Het heeft als voorbeeld gediend voor de rest van de wereld.
Nieuwe producten
Bij de introductie van nieuwe producten werden tussen 2009 en 2011 in 85 procent van de gevallen natuurlijke kleurstoffen gebruikt.
Het aandeel van de markt voor natuurlijke kleurstoffen in de totale voedselproductie bedroeg in 2011 39 procent. Dit was een stijging van 5 procent ten opzichte van 2007. Het aandeel kunstmatige kleurstoffen bedroeg 37 procent. Dit was in 2007 nog 40 procent.
De voedingsmiddelenindustrie was in 2011 goed voor een aandeel van 70 procent van de markt voor natuurlijke kleurstoffen. De frisdrankenfabrikanten nemen 27 procent af en fabrikanten van alcoholhoudende dranken 3 procent.
Lees ook:
- ‘Gezond druist in tegen clean label’ (21 november 2012)
- Coca-Cola en Pepsi passen kleurstof in VS aan (9 maart 2012)
- Nestlé haalt kunstmatige hulpstof uit snoep (5 maart 2012)
- Kleurstoffendiscussie ook in VS (6 januari 2011)
Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over kleurstoffen