Plukon Food Group (bekend van merknamen Friki, Pingo en Maïski) staat te koop. Investeerder Gilde Buy Out Partners heeft de kippenslachter en -verwerker in de etalage gezet. Topman Peter Poortinga van Plukon heeft dat vorige week in een brief aan de zakelijke relaties meegedeeld.
Het vleesconcern wil ‘zijn toonaangevende rol in de Europese pluimveevleesindustrie behouden en waar mogelijk uitbreiden’, meldt het Eindhovens Dagblad.
Eerst integratie afronden
Afgelopen zomer deden al geruchten de ronde dat het bedrijf te koop stond, maar Poortinga liet toen blijken de integratie van recent overgenomen bedrijven eerst te willen voltooien. Gilde rekent erop dat de tijd nu rijp is voor een verkoop.
Plukon is een van de grotere spelers op de markt voor pluimveevlees in West-Europa. Het bedrijf heeft door autonome groei en een reeks aankopen (zoals Interchicken, Stolle en Maïski) het aantal slachtingen kunnen uitbreiden van 4 miljoen vleeskuikens per week in 2009, naar bijna 7 miljoen. Er werken in totaal 4000 mensen.
Meerlandenstrategie
Het bedrijf heeft 13 vestigingen in Nederland, Duitsland en België, waarvan 8 slachterijen en 5 verwerkings- en verpakkingsbedrijven. Deze meerlandenstrategie bleek effectief tijdens de recente vogelgriepuitbraak. Toen konden buitenlandse vestigingen de productie van Nederland deels overnemen.
In Nederland heeft het bedrijf 4 locaties voor het verwerken van pluimveevlees en het produceren van maaltijdconcepten.
Retail, industrie en foodservice
Plukon, met een jaaromzet van 1,35 miljard euro, levert aan de grote Nederlandse, Duitse, Belgische en Franse foodretailers, de verwerkende industrie en de internationale foodservice.
Eigenaar Gilde Buy Out Partners rekent op een opbrengst van 500 tot 600 miljoen euro. Dat zou 7 tot 8 keer het bruto bedrijfsresultaat zijn.
Lees ook:
- Plukon sluit InterChicken Bodegraven (13 mei 2013)
- Groen licht voor overname InterChicken door Plukon (3 januari 2013)
- Plukon mag Stolle overnemen (12 januari 2012)