Sociale media: altijd in beweging

9 augustus 2013

Sociale media zijn inmiddels zó geïntegreerd bij sommige bedrijven, dat een leven zonder deze technieken moeilijk voor te stellen is. Door goed gebruik van sociale media kunnen bedrijven reclamekosten uitsparen én de interactie met de klant versterken. Een overzicht van de nieuwste ontwikkelingen.

app-boodschapp-300x168 Foto's: Boodapp - Boodschapp is een gratis app dat 7.500 voedingsmiddelen van Albert Heijn, C1000 en Jumbo vergelijkt op gehalten aan verzadigd vet, suikers, vezels en zout. De app heeft geen banden met voedingsmiddelenbedrijven. In 2015 hoopt Boodschapp in ieder geval 500.000 consumenten als gebruiker te hebben.

EVMI achtergrond & analyse – Social media

Sociale media gebruiken is echt een kwestie van doen. Hoe meer je er gebruik van maakt, des te makkelijker het wordt, stelt marketingcommunicatieadviseur Claartje Visser. Facebook kent bijna 8 miljoen Nederlandse gebruikers; het aantal Nederlanders op Twitter ligt rond de 3 miljoen.

Visser maakt het verschil tussen de twee bekendste sociale media duidelijk: “Twitter is een tekst-medium, wat het heel laagdrempelig maakt. Het is daarnaast heel vluchtig: wat je gisteren hebt getweet, is vandaag vaak moeilijk terug te vinden. Facebook is minder vluchtig: posts blijven op je tijdlijn staan en komen, als ze veel reacties oproepen, vaker terug in de nieuwsfeed van fans. Facebook wordt daarnaast steeds visueler: door de vernieuwde tijdlijn wordt de focus nog meer op het design gelegd, wat beeld heel belangrijk maakt.”

Als bedrijven een keuze willen maken tussen de twee (liefst zetten ze beide in), dan moeten ze dat zelf doen, vindt de social mediaexpert. “Waar voel je je het beste bij thuis? Probeer beide media eens uit.” Facebookposts automatisch laten koppelen naar je twittertijdlijn (eenvoudig te doen via de Twitter-instellingen) is iets wat Visser afraadt. “Het komt nooit zo mooi uit de verf op Twitter als op je Facebook-pagina. Omgekeerd geldt hetzelfde, dus stem je bood- schap af op het medium en bedenk: ‘waar gebruik ik dit medium voor?’ Twitter is ideaal voor korte dialogen met klanten, dagelijkse nieuwtjes en weetjes. Facebook kun je gebruiken voor het verhaal áchter het product en de winkel.”

Nieuwe media

Sociale media zijn altijd in beweging, weet Visser. “Denk niet dat je voor altijd wel goed zit met Facebook en Twitter”, waarschuwt ze. “Kijk maar naar Hyves, een paar jaar geleden zaten heel veel mensen daar op. Nu heeft bijna iedereen de overstap naar Facebook gemaakt.” Op de loer liggen bijvoorbeeld Google+ en Tumblr, die in Amerika al flinke stappen aan het maken zijn. “Een voordeel van Google+ is dat iedere ‘+1’, net zoiets als een ‘like’ op Facebook, meetelt in de zoekresultaten op Google. Ook werkt Google+ aan het meenemen van beoordelingen van bedrijven in de zoekresultaten. De meningen zijn echter nog verdeeld over dit medium en het is moeilijk te voorspellen wat er gebeurt. Realiseer je als bedrijf dat sociale media in beweging zijn én blijven. Alles valt of staat met het gebruik ervan door de consument. Maar op het moment dat het wél gaat lopen, is het zaak dat je er op tijd bij bent. Het kan geen kwaad om er alvast eens op te kijken.”[kader]

Wat is wat? social-media1-300x63

Door de vele apps en widgets die er beschikbaar zijn, kan het moeilijk zijn een keuze te maken. Met behulp van Claartje Visser zijn de meest bekende apps (naast Twitter en Facebook) op een rijtje gezet en wordt een aantal vooren nadelen gegeven.

Instagram

Dit is een foto-app waarmee je door middel van een aantal standaard bewerkingen een prachtige foto kunt plaatsen. Een koppeling met Twitter en Facebook is daarbij mogelijk. Foto’s zijn online gemakkelijk terug te vinden.

Foursquare

Met deze app kun je je volgers (op bijvoorbeeld Twitter en Facebook) door middel van gps laten weten waar je je bevindt. Daarnaast kun je er als bedrijf leuke acties op plaatsen, zoals: ‘Check hier drie keer in en ontvang een gratis product’.

Yelp

Vergelijkbaar met Foursquare. Komt in Nederland meer onder de aandacht. Op Yelp lees je reviews van bijvoorbeeld eetgelegenheden in je buurt. Een soort Iens.nl, maar dan met meer dan alleen restaurants.

Tumblr

Tumblr is een kruising van Facebook, Twitter en een blog. Snel groeiend in Amerika, maar in Nederland blijft het nog achter. Nadeel aan Tumblr is dat niet zomaar iedereen kan reageren. Verder kunnen mensen alleen berichten liken of rebloggen. Het voordeel is wel weer dat alles op één plaats te vinden is zoals korte en lange berichten en foto’s. Vanuit je Tumblr-pagina kun je makkelijk posts verspreiden naar andere media, waardoor volgers van verschillende media op dezelfde pagina terechtkomen.

Pinterest

Dit is een website waarop je door middel van ‘pinnen’ je eigen ‘prikbord’ kunt samenstellen. Leuk voor jezelf als inspiratie, maar ook leuk om te delen met je volgers. Voordeel: als je een foto plaatst vanaf je eigen website, dan blijft de link daarachter altijd behouden, óók als die foto weer door een ander wordt ‘gerepind’. Een foto uploaden en achteraf een link eraan hangen is ook mogelijk. Het kan dus meer bezoekers naar je website genereren.

Hootsuite

Hootsuite is een zogenoemd online dashboard waarop je feeds van diverse sociale media kunt verzamelen en van waaruit je verschillende accounts (bijvoorbeeld Twitter, Facebook, Google+) tegelijk kun beheren. Heel handig is bijvoorbeeld het klaarzetten van tweets, waarbij je zelf aan kunt geven hoe laat tweets worden gepost. Een aanrader is ook de ‘auto-schedule’-functie, waarbij Hootsuite de tweet verstuurt wanneer je meeste volgers online zijn.

Aviary, Photogrid en Pixart

Dit zijn fotobewerkingsprogramma’s waarmee je net iets meer kunt dan met Instagram, zoals collages maken. Gebruik vervolgens een sociaal medium om de foto te delen.[/kader]

Tekst: Clara Bloemhof

Altijd op de hoogte blijven?