Sportsupplementen
Foto: Flin Foods
Eiwitten gemaakt van insecten zijn een duurzaam alternatief voor dierlijke eiwitten, weet student Levi Fortuin (23). Inmiddels maakt hij sportsupplementen van buffalowormen. ‘Ik hoop dat insecten straks vast onderdeel zijn van onze voeding’.
“Tijdens mijn studie Planologie hadden we het over de toekomst van de landbouw en hoorde ik over insecten als alternatieve voedselbron. Het westerse dieet is gericht op vlees, terwijl die keten een grote ecologische voetafdruk heeft. Op continenten waar de levensstandaarden hoger worden, groeit de vraag naar vlees. Daarom is het denk ik belangrijk om naar alternatieven te kijken. Een van de redenen dat ik zo enthousiast ben over insecten is dat het een duurzaam én voedzaam alternatief is.”
Bron van eiwit
“Insecten worden helaas nog niet met open armen ontvangen in de voedingswereld. Veel mensen vinden ze eng of vies. Dus ben ik gaan kijken hoe je deze oplossing het beste in de markt zet. In de sportschoolwereld wordt veel eiwit gebruikt in krachtvoeding. Mijn compagnon Wesley zit al heel lang in de fitnessbranche en weet precies wat sporters willen en nodig hebben. Toen kwamen we op het idee om eiwitpoeder, dat de spieropbouw bevordert, te gaan maken van insecten. In insectenkweker Protifarm vonden we een samenwerkingspartner. Zo konden we energierepen gaan maken met eiwit van vermalen buffalowormen, onder de vlag van ons eigen bedrijf Flin Foods. Inmiddels maken we ook eiwitshakes op basis van insecten.”
Focus op voedingswaarde
“Door het visuele aspect te minimaliseren en de focussen op de voedingswaarden, hopen we het ‘enge’ aspect van insecten weg te kunnen nemen voor consumenten. Gelukkig zijn veel mensen bereid om het te proberen. Ook is er een grote groep al geïnteresseerd in alternatieve eiwitten. Ik vind het erg leuk om deze kar te trekken en mijn steentje bij te dragen. Ik zou het leuk vinden als insecten over tien jaar standaard onderdeel zijn van onze voeding. Ik denk dat er dan veel meer producten op basis van insecten, zoals vleesvervangers, snacks en natuurlijk sportsupplementen, in de winkels te vinden zijn.”
In EVMI laten we de nieuwe generatie aan het woord. Wat is hun kijk op de toekomst van de voedings‑ middelenindustrie? Welke bijdrage willen zij leveren?