Tip aan Geluk

Voor welke uitdaging staan Nederlandse levensmiddelenproducenten?
Door Dick Veerman - Foodlog
De industrie steunde de ode van Rosanne Hertzberger aan de E-nummers. In de media was de gebruikelijke strijd tussen de ene en de andere kerk volop gaande. Omdat nooit iemand eerder bedacht een boek pro de E-nummers te schrijven, levert dat vast 10 drukken op. Maar als industrie zou ik hebben gezwegen. Hertzbergers geluid was luid en duidelijk. Voor toeschouwers klonk de steun als een underdog die verongelijkt zijn positie bevestigde. Onhandig.
En dan was er nog het volstrekt transparante filmpje van de varkensslachter Vion. Lovenswaardig. Trots stond het als teken van openheid op de door de FNLI gesponsorde site NederlandVoedselland. Tot Varkens in Nood er alweer gebrek in zag omdat de CO2-bedwelming van de dieren er niet in te zien is.
Ook na 1 mei gaat al dit gedoe gewoon door. Tip aan Geluk. Maak je niet dik. Reageer niet, want je staat op achterstand of wekt achterdocht. Kom niet met geweldig nieuws en doe niet stoer transparant want de industrie wordt toch niet vertrouwd. Wees wel actief. Vraag gewone Nederlanders wat hun voedings- en levenszorgen zijn en luister. Het gaat trotse, empowered Nederlanders en een bak ideeën voor echte innovatie opleveren. Misschien ook ebt het gezeur weg. Mensen zeuren niet als je hen serieus neemt.
Deze opinie is verschenen in enkele vakbladen voor de levensmiddelenindustrie.